طرز تهیه آش بادمجان تویسرکان (و ملایر)

طرز تهیه آش بادمجان تویسرکان (و ملایر)

آش بادمجان تویسرکان

مواد لازم برای شش نفر

بادمجان پوست‌کنده و حلقه‌ای خردشده: یک کیلوگرم

گوشت دنده‌ی گوسفندی: ۳۰۰ گرم

لوبیاچیتی: ۱۰۰ گرم

لوبیا سفید: ۱۰۰ گرم

لوبیا قرمز: ۱۰۰ گرم

نخود: ۸۰ گرم

بلغور گندم: ۲۵۰ گرم

پیاز خلالی خردشده: ۲ عدد

پیازداغ: ۶ قاشق غذاخوری

سیرداغ: ۱ قاشق غذاخوری

نعناداغ: ۱ قاشق غذاخوری

کشک: ۲۰۰ گرم

روغن: ۱۰۰ گرم

نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

گردوی خردشده: برای تزیین

طرز تهیه

حبوبات را از روز قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. پیازهای خلالی خردشده را با کمی روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس، گوشت را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. کمی زردچوبه و فلفل سیاه به گوشت و پیاز اضافه کنید و هم بزنید. هشت پیمانه آب و حبوبات خیس‌کرده را در قابلمه بریزید. بعد از جوشیدن آب، در قابلمه را ببندید و شعله‌ی گاز را کم کنید. در یک ساعت پایانی پخت، نمک را اضافه کنید. پس از پخت کامل گوشت، استخوان‌هایش را جدا کنید و گوشت را بکوبید.

بلغور گندم را از سه تا چهار ساعت قبل خیس کنید. آن را در قابلمه‌ی جداگانه با کمی آب و دو قاشق غذاخوری پیازداغ به مدت یک ساعت روی حرارت ملایم بپزید تا نرم شود. پس از پخت کامل حبوبات، بلغور را اضافه کنید و بگذارید با هم بپزند و لعاب دهند.

 


خرید مغز گردو تویسرکان

قیمت روز انواع گردو با پوست،‌ مغز گردو و…


بادمجان‌ها را سرخ کنید و در قابلمه‌ی آش بریزید تا بپزند. گوشت کوبیده، نصف پیازداغ، سیرداغ، نعناداغ را در آش بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم کاملاً جا بیفتد. در آخرین مرحله، کشک را به آش اضافه کنید و هم بزنید. سپس آش را از روی حرارت بردارید و آن را با پیازداغ، نعناداغ، سیرداغ، در صورت تمایل گردوی خردشده تزیین کنید.

نکته‌ها

در نوع دیگری از پخت این آش، به‌جای سه نوع لوبیا و نخود، از عدس استفاده شده و کشک هم حذف می‌شود؛ اما چون زمان پخت عدس نسبت به نخود و لوبیا کمتر است، عدس را در یک ساعت پایانی پخت گوشت به آن اضافه می‌کنند.

اگر خواستید، گوشت را حذف کنید.

`

دیدگاه شما

نظرات سایر کاربران

  • سمیرا 22 مرداد 1400

    عالی بود خیلی ممنون از مطلب خوبتون.