چگونه روغن گردو بگیریم؟

چگونه روغن گردو بگیریم؟

گردو یک دانه روغنی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و سرشار از آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، زینک، منیزیم، اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده، ویتامین A، E، K، C،B6، B12، B9، B1، B2، B3، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات است. علاوه بر مغز گردو، روغن گردو هم کاربرد بسیاری در صنایع مختلف از جمله خوراکی، درمانی، بهداشتی و غیره دارد. روغن گردو یکی از سالم‌ترین، مقوی‌ترین و پرطرفدارترین روغن‌های گیاهی است که علاوه بر خواص خوراکی دارای خواص درمانی بسیاری نیز است. قطعا روغن به دست آمده از این دانه مقوی هم مانند مغز آن دارای ترکیبات و خواص بسیاری است. آیا با نحوه روغن‌گیری گردو آشنایی دارید؟
در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا با روش‌های مختلف روغن‌گیری گردو بیشتر آشنا شوید.

نحوه روغن‌گیری گردو در خانه 

این روش یکی از رایج‌ترین راه‌های روغن‌گیری گردو است که در ادامه تمام مراحل آن را توضیح خواهیم داد:

مرحله اول: جدا کردن مغز گردو
ابتدا باید مغز گردو را از پوسته آن جدا کنید؛ معمولا هر 2 کیلوگرم گردوی تازه حدود 500 میلی‌لیتر روغن تولید می‌کند. برای داشتن یک روغن با کیفیت بالا باید از گردوهای تازه استفاده کنید، در زمان شکستن و جدا کردن گردو اهمیتی ندارد که مغز آن‌ها سالم باشد یا خرد شود پس با خیال راحت پوست گردوها را به خوبی جدا کنید.

مرحله دوم: آسیاب کردن گردو

بعد از اینکه مغز گردوها را جدا کردید و پوست آن‌ها را گرفتید باید با کمک غذاساز یا چرخ گوشت گردوها را آسیاب کنید. به هیچ عنوان گردوی یخ زده و سرد را آسیاب نکنید، اجازه دهید با محیط هم دما شود تا در زمان آسیاب شدن کیفیت خود را از دست ندهد. 

مرحله سوم: پختن گردو 

در این مرحله باید گردوها را درون یک قابلمه بریزید و به آن آب اضافه کنید، مقدار آب باید به قدری باشد تا روی گردوها را بگیرد و به مدت 45 الی یک ساعت اجازه دهید گردوها با حرارت ملایم بپزند. در این مدت زمان به منظور جلوگیری از ته گرفتن گردوها باید دائم آن را هم بزنید. 

مرحله چهارم: پرس کردن گردو

گردوها باید تا زمانی روی حرارت باشند که آب آن‌ها به صورت کامل تبخیر شود و حالت خمیری شکلی پیدا کنند. اگر دستگاه خاصی برای پرس کردن گردوها دارید در این مرحله باید از آن استفاده کنید. در غیر اینصورت می‌توانید از یک جسم سنگین کمک بگیرید و با فشرده کردن مغز گردوهای پخته شده، روغن آن را خارج کنید.

مرحله پنجم: صاف کردن گردو 

بعد از اینکه گردوها را پرس کردید باید آن را از یک صافی رد کنید تا تمام ضایعات و ناخالصی‌های آن گرفته شود. برای بالا بردن کیفیت روغن گردو بهتر است دو بار آن را از صافی رد کنید تا شفاف و بدون ناخالصی باشد. 

روغن‌گیری گردو با استفاده از دستگاه مخصوص

یکی از مرسوم‌ترین و راحت‌ترین راه‌های گرفتن روغن گردو با استفاده از دستگاه روغن‌گیری صنعتی است. با استفاده از دستگاه روغن‌گیری علاوه بر مغز گردو می‌توان از سایر مغزیجات هم استفاده کرد. این دستگاه صنعتی روی یک چهارپایه سوار می‌شود و با برق تک فاز کار می‌کند و قادر است تا در هر ساعت 20 کیلو مغز گردو را روغن‌گیری کند. معمولا برای روغن‌گیری حجم بالای گردو باید از دستگاه صنعتی استفاده کرد، کار با این دستگاه بسیار آسان است و شما به راحتی می‌توانید روغن‌گیری گردو را انجام دهید. 

روغن‌گیری گردو به روش سنتی

در این روش سنتی روغن‌گیری گردو ابتدا باید گردوها را پوست بکنید و درون یک ظرف ‌درب‌دار قرار دهید، سپس روغن زیتون را روی مغز گردو بریزید تا روی گردوها را بپوشاند. سپس این ترکیب را به مدت 5 الی 7 روز در یک مکان ثابت و در دمای محیط نگه‌ دارید، بعد از گذشت چند روز آن را از صافی رد کنید و داخل یک بطری تیره‌رنگ بریزید. به دلیل ترکیب روغن زیتون با این روغن خواص درمانی آن بیش از قبل خواهد شد. 

روغن‌گیری گردو با استفاده از غذاساز

در این روش باید گردوها را با استفاده از غذاساز کاملا آسیاب کنید تا ریز و یکدست شوند. سپس آن‌ها را درون یک ظرف استیل قرار دهید و بعد از اضافه کردن یک قاشق غذاخوری آب گرم شروع به ورز دادن آن‌ها کنید. 5 الی 10 دقیقه این کار را ادامه دهید و مجددا یک قاشق غذاخوری آب گرم به آن اضافه کنید و دوباره مغز گردو را ورز دهید.
بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه روغن گردو‌ها از آن خارج می‌شود، در نهایت خمیر گردو را به صورت گلوله‌های کوچک درآورده و این بار محکم‌تر ورز دهید و روغن خارج شده را داخل شیشه بریزید. قبل از قرار دادن روغن گردو تهیه شده به این روش باید آن را از صافی رد کنید. 

نکات مهم در تهیه روغن گردو 

  • برای نگهداری روغن گردو از بطری‌های شیشه‌ای کوچک و تیره رنگ استفاده کنید تا مانع تابش نور خورشید شوند. این بطری‌ها از ورود نور خورشید و گرما و سرما به محتویات داخل بطری جلوگیری می‌‌کنند، بدین ترتیب برای مدت زمان بیشتری می‌توانید از این روغن استفاده کنید. 
  • درب بطری‌ها را محکم ببندید و تاریخ تولید آن را با برچسب روی بطری بچسبانید. 
  • این روغن به گرما حساس است و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، تلخ می‌شود. به همین دلیل بهتر است در پخت و پز با حرارت بالا از آن استفاده نکنید. 
  • اگر از روغن گردو در یخچال یا فریزر استفاده می‌کنید بهتر است یک ساعت قبل از مصرف آن را در محیط قرار دهید تا با دمای محیط هم دما شود. 

روغن گردو، سالم‌ترین روغن خوراکی

با ارزش غذایی بالایی که مغز گردو دارد قطعا این روغن به عنوان یکی از بهترین و با ارزش‌ترین روغن‌های خوراکی و طبیعی شناخته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تمام روش‌های روغن‌گیری آشنا کنیم، هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب بسیاری هستند که بهتر است در زمان انتخاب روش روغن‌گیری به آن‌ها توجه داشته باشید. 

`

دیدگاه شما