بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید

بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید

یکی از مهم‌ترین غدد در بدن که وظیفه تنظیم هورمون‌های بدن، سوخت و ساز، تنظیم دمای بدن، ضربان قلب، سطح انرژی، متابولیسم بدن، فشار خون و تنظیم خلق و خو را به عهده دارد غده تیروئید است. زمانی که تیروئید کم کار یا پرکار شود باید برای تنظیم و کنترل آن دارو مصرف کنید، بهترین زمان برای مصرف داروی تیروئید قبل از صبحانه به صورت ناشتا است. بهتر است تا یک ساعت بعد از مصرف دارو از خوردن مواد غذایی که حاوی گردو هستند خودداری کنید زیرا ترکیباتی در گردو وجود دارد که در جذب هورمون تیروئید اختلال ایجاد می‌کند.

آیا مصرف گردو بر عملکرد غده تیروئید تاثیرگذار است؟

گردو یکی از آجیل‌های مقوی و سرشار از آب، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، تیامین، ریبوفلاوین، اسید فولیک، نیاسین، رتینول، اسید اسکوربیک، ویتامین E، K، B6 ، زینک، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، اسیدهای چرب اشباع شده و اسیدهای چرب اشباع نشده است. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با مصرف گردو و تاثیر آن بر فعالیت غده تیروئید اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

گردو بر تیروئید پرکار چه تاثیری دارد؟

در تیروئید پرکار یا هایپرتیروئید میزان تولید هورمون‌ها افزایش می‌یابد، تیروئید پرکار یا بیش فعال تمام سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که به تیروئید پرکار مبتلا هستید سوخت و ساز و متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند و سرعت تبدیل غذا به انرژی در بدن هم افزایش می‌یابد و این موضوع باعث می‌شود تا بدن با سرعت بیشتری فعالیت‌های خود را انجام دهید. برای درمان این عارضه می‌توانید علاوه بر مصرف دارو با یک برنامه غذایی به تعادل هورمون تیروئید کمک کنید و از پرکار شدن آن جلوگیری کنید.
مصرف گردو می‌تواند موجب تنظیم پرکاری تیروئید شود. کسانی که به تیروئید پرکار مبتلا هستند باید برای مصرف گردو آن را بو دهند و از مصرف خام این مغز جلوگیری کنند زیرا در زمان حرارت دادن گردو برخی مواد مضر آن از بین می‌رود و در روند جذب هورمون‌ها اختلالی ایجاد نمی‌کند. اگر به پرکاری تیروئید مبتلا هستید نباید از مغز گردو و مشتقات آن بعد از دارو استفاده کنید، حداقل فاصله بین مصرف دارو و مواد غذایی مانند گردو یک تا دو ساعت است.

گردو بر تیروئید کم کار چه تاثیری دارد؟

زمانی که این غده توانایی تامین هورمون‌های بدن را نداشته باشد فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود، متاسفانه امروزه بیش از 10 درصد زنان و 3 درصد مردان به کم کاری تیروئید مبتلا هستند. پزشک با تجویز داروهای جایگزین سعی می‌کند کمبود هورمون‌های بدن را تامین کند و غده تیروئید را تحریک به ساخت هورمون کند. کسانی که دچار کم کاری تیروئید هستند علائمی چون خستگی زودرس، افسردگی، یبوست دارند. مصرف دارو در کنار داشتن یک رژیم غذایی درست و اصولی می‌تواند این هورمون را تنظیم کند.
قرار دادن مغز گردو در برنامه غذایی به تعادل هورمون‌های تیروئید کمک بسیاری می‌کند از جمله مزایای مصرف گردو برای تیروئید کم کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گردو بیش از سایر خشکبارها ید دارد به همین دلیل زمانی که تیروئید فرد کم کار است می‌تواند کمبود ید بدن را تامین کند. 
  • سلنیوم یکی از مهم‌ترین عناصری است که در تعادل هورمون تیروئید نقش دارد، گردو سرشار از سلنیوم بوده و کاهش آن در بدن در نهایت منجر به کم کاری تیروئید خواهد شد. 
  • زمانی که فرد به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شود، میزان التهابات بدن هم افزایش می‌یابد. امگا3 موجود در گردو می‌تواند به کاهش میزان التهابات بدن کمک بسیاری کند. 
  • گردو مقدار بسیار زیادی چربی اشباع نشده دارد که در کم کاری تیروئید موثر است. 

خواص گردو و تاثیر آن بر غده تیروئید را جدی بگیرید!

سلنیوم، ید و روی از مهم‌ترین عواملی هستند که کمبود هر یک از آن‌ها می‌تواند منجر به کم کار شدن یا پرکار شدن تیروئید شود. پزشکان سعی می‌کنند تیروئید را با مصرف دارو کنترل کنند و آن را به حالت اولیه بازگردانند اما در کنار مصرف دارو نباید از رژیم غذایی و تغذیه غافل شوید. داشتن یک برنامه مناسب و اصولی که مطابق با سیستم بدنی شما طراحی شده باشد می‌تواند در تعادل غده تیروئید کمک بسیاری کند. 

کم کاری تیروئید از بیماری‌هایی است که اگر درمان نشود می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تاثیر مصرف گردو بر کم کار بودن یا پرکار بودن تیروئید آشنا کنیم. اگر داروهای دوز بالا مصرف می‌کنید بهتر است درباره وعده‌های غذایی که دارید با پزشک مشورت کنید تا متناسب با نوع دارویی که مصرف می‌کنید یک برنامه غذایی اصولی در اختیارتان قرار دهد. 

`

دیدگاه شما