روش‌های مختلف تهیه ترشی گردو

روش‌های مختلف تهیه ترشی گردو

یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین ترشی‌های اصیل ایرانی، ترشی گردو است که قدمت آن در کشور ما به سال‌های گذشته برمی‌گردد. این ترشی یکی از قدیمی‌ترین ترشی‌های تابستانی همدانی است که علاوه بر طعم لذیذی که دارد برای سلامتی هم بسیار مفید است.
اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که غذای خود را همراه ترشی میل می‌کنند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای یکبار هم که شده از این ترشی در کنار غذای خود امتحان کنید. طعم بی‌نظیر و ظاهر جذابی که دارد باعث شده تا در بین ترشی‌ها طرفدار بیشتری پیدا کند. 

گردو سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن، آنتی اکسیدان‌ها و امگا3 است به همین دلیل مصرف آن تا حدودی نیاز بدن به این مواد و ویتامین‌ها را تامین می‌کند. ترشی‌ها به واسطه مواد و ترکیباتی که دارند موجب گندزدایی و سم زدایی بدن می‌شوند.
مصرف ترشی گردو موجب کاهش فشار خون، چربی خون، افزایش جذب مواد مغذی، هضم سریع غذا و سلامتی دستگاه گوارش می‌شود. پس اگر به دنبال تهیه ترشی گردو هستید در این مقاله همراه ما باشید تا با طرز تهیه ترشی گردو به دو روش با پوست و بدون پوست آشنا شوید. 

برای تهیه ترشی گردو از چه گردویی باید استفاده کرد؟

برای تهیه این ترشی نمی‌توان از هر گردویی استفاده کرد، گردویی برای تهیه ترشی مناسب است که سه ویژگی ‌زیر را داشته باشد: 

  1. سفت نباشد
  2.  بافت نرمی داشته باشد 
  3. اندازه آن تقریبا به اندازه یک فندق باشد. 

گردوهایی که پوست سفت و سختی دارند را نمی‌توان برای ترشی گردو استفاده کرد. این ترشی را می‌توانید به صورت سالم و درسته یا به صورت ورقه‌ای سرو کنید. برای افزایش کیفیت ترشی گردو لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • برای طعم بهتر از چند برگ نعناع استفاده کنید. 
  • شیشه ترشی باید خشک و تمیز باشد تا از کپک زدن گردو جلوگیری کند.
  • اگر از گردوهای خیلی ریز و کوچک استفاده می‌کنید دوبار آن را بجوشانید تا نرم نشوند. 
  • برای طعم و عطر بیشتر، گردوها را از نیمه نصف کنید و داخل مواد ترشی قرار دهید. 
  • قبل از تهیه ترشی گردو آن را چند بار بجوشانید تا تلخی گردو گرفته شود. 
  • از تمر هندی و رب انار می‌توانید به عنوان چاشنی استفاده کنید. 

فصل تهیه ترشی گردو چه زمانی است؟

بهترین زمان برای تهیه ترشی گردو ماه‌های اردیبهشت و خرداد است، در اواسط فصل بهار گردوها کوچک هستند و داخل آن‌ها بسیار نرم است، از این رو بهترین ترشی گردو را خواهید داشت.
البته در تعیین فصل تهیه ترشی گردو آب و هوای منطقه مورد نظر هم بی‌تاثیر نیست، در برخی مناطق که آب و هوای گرمی دارند گردوها زودتر از موعد می‌رسند و در مناطق سردسیر ممکن است اواخر فصل بهار و اوایل تابستان برای تهیه ترشی گردو مناسب باشد.

طرز تهیه ترشی گردو چگونه است؟

تهیه ترشی گردو بسیار آسان است و معمولا به دو روش آن را تهیه می‌کنند، ترشی گردو با پوست و بدون پوست. انتخاب هر یک از این روش‌ها به ذائقه و سلیقه غذایی فرد بستگی دارد. 
برای تهیه هر دو مدل ترشی گردو به مواد اولیه آن نیاز داریم:

  • گردو تازه (با پوست یا بدون پوست): یک کیلو 
  • ادویه ترشی: به مقدار لازم
  • تمر هندی: یک دوم پیمانه 
  • سیر: یک بوته 
  • ترخون: به مقدار لازم
  • سرکه: دو لیوان 
  • شکر: یک دوم پیمانه 
  • نمک، جوزهندی، فلفل سیاه، گلپر، زیره و سیاه دانه: به مقدار لازم
  • برگ زردآلو: دو لیوان

مقدار و اندازه این مواد با توجه به مقدار گردو متغیر خواهد بود.

ترشی گردو با پوست چگونه است؟

برای تهیه ترشی گردو در این روش ابتدا باید یک قابلمه آب را روی شعله گاز قرار دهید تا جوش بیاید، زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد باید گردوهای از قبل شسته شده را درون آب بریزید و برای 5 دقیقه آن را بجوشانید. این کار را سه مرتبه انجام دهید تا تلخی پوست گردو گرفته شود.
بعد از این مرحله لازم است که گردوها را برای دو روز در آب سرد قرار دهید و آب آن را چندین مرتبه عوض کنید، بعد از گذشت دو روز گردوها برای تهیه ترشی آماده هستند.
در یک ظرف جداگانه سرکه و نمک را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس گردو را به آن اضافه و آن را آبکشی کنید.
در مرحله آخر گردوها را با سرکه درون شیشه تمیز و خشک بریزید و ادویه‌ها، سیر، ترخون و سایر طعم‌دهنده‌ها را روی گردوها قرار دهید. بعد از 10 روز می‌توانید از ترشی گردو استفاده کنید. 

ترشی گردو بدون پوست چگونه است؟

در این روش از مغز گردو برای درست کردن ترشی استفاده می‌کنند زمانی که چغاله گردو در دسترس نباشد، مغز گردو بهترین انتخاب است. در این روش ابتدا باید 3 دقیقه گردوها را بجوشانید تا پوست نازک آن‌ جدا شود.
سپس مقداری برگ زردآلو، تمر هندی و سرکه را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید 24 ساعت استراحت کند. بعد از یک روز این مواد را از صافی رد کنید و آن را با سایر ادویه‌ها ترکیب کنید، در نهایت مغز گردوهای تمیز شده را درون یک شیشه خشک و تمیز قرار دهید و سس را روی آن بریزید و درب شیشه را ببندید و بعد از 14 می‌توانید در کنار غذا از آن استفاده کنید. 

علاوه بر این دو روش، برخی افراد ترشی گردو را با چاشنی تمر هندی درست می‌کنند، تمر هندی جایگزین سرکه می‌شود و مزه ترش‌تری پیدا می‌کند. 


قیمت مغز گردو

قیمت روز مغز گردو و انواع گردو


 

ترشی گردو بهترین ترشی برای تابستان است!

برای تهیه یک ترشی گردو با کیفیت و خوش طعم مقدار ترکیب مواد و نحوه ترکیب آن‌ حائز اهمیت است، هیچ وقت نباید ادویه‌ها را با سرکه بجوشانید زیرا طعم خود را از دست می‌دهند و موجب تلخی ترشی می‌شود.
از طرفی در زمان ترکیب مواد به اندازه گردو توجه کنید تمام چاشنی‌ها و طعم دهنده‌ها را باید با توجه به مقدار گردو ترکیب کنید.
در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر معرفی خواص ترشی گردو شما را با روش‌های مختلف تهیه ترشی آشنا کنیم. 

`

دیدگاه شما