خشك كردن گردو با پوست

خشك كردن گردو با پوست

برای اینکه گردو خشک شده با کیفیتی داشته باشید باید در بهترین زمان گردوها را بچینید و با یک روش مناسب و درست آن‌ها را خشک کنید. اگر قصد دارید گردو را برای مدت زمان طولانی نگه‌ دارید باید آن را بعد از چیدن از درخت پوست کنده و خشک کنید. اما سوال مهم این است که با چه روشی می‌توان گردو را به بهترین شکل ممکن خشک کرد؟
در این مقاله قصد داریم درباره خشک کردن گردو با پوست، روش خشک کردن گردو در خانه، روش خشک کردن گردو صنعتی و موارد این چنینی اطلاعات کاربردی و مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

روش خشک کردن مرحله به مرحله گردوی تازه چگونه است؟

بهترین زمان برای خشک کردن گردوی تازه درست بعد از رسیدن گردوها در اوایل پاییز است. در این فصل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند گردوها را پوست بکنند و خشک کنند تا در ماه‌هایی که گردو نیست بتوانند از آن در انواع دسرها، شیرینی‌ها و غذاها استفاده کنند. برای اینکه گردوهای تازه را خشک کنید باید با روش‌های خشک کردن گردو و نحوه انجام آن‌ آشنا شوید.

مرحله اول؛ برداشت گردو 

در مرحله اول باید برداشت گردو را انجام دهید؛ در کشور ما معمولا اواخر تابستان و اوایل فصل پاییز بهترین زمان برداشت گردو است. البته زمان برداشت گردو با توجه به نوع گردو و شرایط آب و هوایی منطقه متفاوت خواهد بود.
اگر مطمئن نیستید که زمان برداشت گردو فرا رسیده یا نه کافیست یک گردو را دستتان بگیرید و آن را فشار دهید، اگر رد سیاه انگشتانتان روی گردو نماند باید آن را بچینید. 

 مرحله دوم؛ جدا کردن پوست سبز گردوها 

در مرحله دوم باید پوست سبز گردوها را جدا کنید که کار بسیار سخت و دشواری است. هر کسی با توجه به تجربه‌ای که دارد از روش متفاوتی استفاده می‌کند، در همه روش‌ها احتمال سیاه شدن دستان بر اثر برخورد با پوست سبز گردو وجود دارد پس بهتر است از یک دستکش مناسب استفاده کنید.

چگونه باید پوست سبز گردوها را جدا کرد؟

  • گردوها را 2 تا 3 روز زیر نور آفتاب روی یک پارچه خشک و تمیز پهن کنید تا پوست آن‌ها سیاه شود، بعد از سیاه شدن به راحتی کنده می‌شوند. 
  • با استفاده از چکش می‌توانید پوست گردو را نصف کنید. 
  • گردوها را برای چند ساعت در یک ظرف آب گرم بریزید تا پوست آن‌ها به راحتی کنده شود. 
  • یک جسم سنگین و زبر روی گردو قرار دهید، حرکت دادن جسم زبر موجب کنده شدن پوست گردو می‌شود.

بعد از کندن پوست گردو اگر می‌خواهید آن را به صورت تازه مصرف کنید می‌توانید گردو پوست کنده را در فریزر قرار دهید اما اگر می‌خواهید آن را خشک کنید می‌توانید گردوهای پوست کنده را درون یک آبکش فلزی قرار دهید و برای 3 تا 4 روز آن را در معرض تابش مستقیم آفتاب بگذارید. 

روش خشک کردن گردوی تازه با پوست در منزل چگونه است؟

خشک کردن گردو روش‌های بسیاری دارد و می‌توان با استفاده از ده‌ها روش مختلف آن را خشک کرد. برخی افراد گردوی تازه را به راحتی در خانه خشک می‌کنند و دیگر نیاز به دستگاه مخصوص و روش‌های صنعتی ندارند. در این روش باید گردوها را کامل بشوئید سپس آن‌ها را با فاصله روی یک پارچه سفید و خشک بچینید، بهتر است مکانی با تهویه مناسب را برای این کار انتخاب کنید زیرا گردوها در محیطی که گردش هوای خوبی داشته باشد سریع‌تر خشک می‌شوند و مغز آن‌ها هرگز سیاه نخواهد شد. بعد از گذشت یک هفته گردوها کاملا خشک می‌شوند اما قبل از جمع کردن آن‌ها و برای اطمینان خاطر بیشتر چند گردو را بشکنید و از خشک شدن آن مطمئن شوید.

بهترین دما برای خشک کردن گردو در خانه 43 درجه سانتی‌گراد و با 30 درصد رطوبت است، بعد از خشک شدن گردوها این میزان رطوبت باید به 7 تا 8 درصد برسد.

روش خشک کردن صنعتی گردوی تازه چگونه است؟

برای خشک کردن گردو در حجم بالا معمولا از روش صنعتی استفاده می‌کنند که علاوه بر خشک شدن گردوها، کیفیت آن‌ هم حفظ می‌شود. در روش خشک کردن گردو با پوست به روش صنعتی ابتدا گردوها را درون اتاقکی قرار می‌دهند که کف آن از تورهای استیل و مشبک پوشانده شده که منجر به رفت و آمد هوای تازه می‌شود. گردوها به کمک گرم‌کن و پنکه بعد از گذشت 24 ساعت کاملا خشک می‌شوند. این روش با وجود اینکه در کوتاه‌ترین مدت زمان گردوها را خشک می‌کند اما دارای معایبی است که مهم‌ترین آن می‌توان به از بین رفتن رطوبت گردو و مصرف زیاد انرژی اشاره کرد، تنظیم دمای پنکه و گرم‌کن در این روش به حفظ رطوبت گردو کمک بسیاری می‌کند. 

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن گردو با پوست در روش صنعتی استفاده از دستگاه‌های خشک‎کن گردو است که دمای قابل تنظیمی دارند و همین امر از خشک شدن گردوها جلوگیری می‌کند. این دستگاه فضای کمتری را اشغال می‌کند و گردوهای با کیفیتی را خشک می‌کند.

خشک کردن گردو با حفظ کیفیت 

در فصل برداشت گردو خشک گردن گردو با پوست یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که همه افراد با آن روبه‌رو می‌شوند. خشک کردن گردو با پوست تازه، قاعده و قانون خاصی دارد که در صورتی که در زمان خشک کردن گردوها به آن بی توجه باشید مغز گردوها سیاه می‌شود و گردوی بی‌کیفیتی خواهید داشت. استفاده از روش صنعتی برای خشک کردن گردو در حجم بالا یکی از بهترین گزینه‌ها است، علاوه بر روش صنعتی روش‌های دیگری چون خشک کردن در دستگاه، خشک کردن در خانه و غیره هم پیش رویتان قرار دارد که باید با توجه به حجم گردو تازه و مزایا و معایب آن‌ها یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

`

دیدگاه شما