خواص و مضرات گردو برای سرماخوردگی چیست؟

خواص و مضرات گردو برای سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که با شروع فصل سرما افراد بسیاری را در سراسر جهان درگیر می‌کند. بیماران در این زمان به دنبال روش‌های پزشکی برای درمان و برخی دیگر هم به دنبال روش‌های سنتی و خانگی هستند. علاوه بر روش‌های پزشکی قطعا داشتن تغذیه مناسب و مصرف غذاهای مقوی می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و موجب بهبود بیماری شود.
گردو با خواص درمانی و خوراکی بسیار بالایی که دارد از شیوع بیماری‌های مختلف در کودکان و بزرگسالان جلوگیری می‌کند. پس اگر به دنبال سلامت روحی و جسمی خود هستید بهتر است مصرف گردو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
یکی از میوه‌های مغزدار و پرطرفداری که در سفره ایرانیان توانسته جایگاه خود را پیدا کند، گردو است. این مغز را هم به صورت خام و هم پخته در انواع غذاها، سالادها، میان وعده‌ و دسر استفاده می‌کنند. یکی از بیماری‌هایی که با مصرف گردو بهبودبه صورت چشم‌گیری بهبود می‌یابد سرماخوردگی است. اما چطور مغز گردو با درصد بالای چربی که دارد موجب درمان سرماخوردگی می‌شود؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا مصرف گردو از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند؟

در طب سنتی ایرانی، چینی و هندی به فواید مصرف گردو اشاره بسیار شده، گردو حدود یک و نیم قرن پیش در کشورهای اروپایی توانست جایگاه خود را پیدا کند.
این خوراکی اصیل و محبوب ایرانی صدها سال است که به عنوان یک میان وعده مفید شناخته می‌شود و مصرف آن برای افراد در هر سن و سالی دارای مزایای بسیاری است.
هر دانه گردو سرشار از چربی‌های اشباع شده و اشباع نشده، انواع مواد معدنی چون کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، زینک، پتاسیم، سدیم و ویتامین‌های مختلفی چون تیامین، ریبوفلاوین، اسید فولیک، نیاسین، اسید اسکوربیک، رتینول، آلفا توکوفرول، فیلوکویینون و پیریدوکسین است. مصرف گردو از بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند و موجب درمان و بهبود بیماری‌های مختلفی چون سرماخوردگی می‌شود.
ویتامین C یا اسید اسکوربیک موجود در گردو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد و از ورود عفونت‌ها و باکتری‌های بیماری زا جلوگیری می‌کند. افرادی که سرما می‌خورند برای تقویت بدن از ویتامین C یا قرص‌های جوشان استفاده می‌کنند، گردو می‌تواند یک منبع طبیعی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن باشد. بنابراین در کنار سایر میوه‌ها می‌توان از گردو در زمان سرماخوردگی استفاده کرد.
علاوه بر ویتامین C آنتی اکسیدان موجود در گردو مانع ورود رادیکال‌های آزاد به بدن می‌شود و در زمان بروز هرگونه عفونت و بیماری سیستم بدنی فرد را تقویت می‌کند.

تاثیر گردو بر دیابت

گردو هنگام سرماخوردگی چگونه استفاده می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای مصرف گردو در زمان سرماخوردگی وجود دارد که بهترین و موثرترین آن‌ها عبارتند از: 

  • استفاده از گردوی پودر شده در میان وعده‌ها.
  • استفاده از گردوی سالم را در کنار سایر میوه‌ها طی روز.
  • استفاده از گردو در تهیه انواع غذاهای مقوی برای درمان سرماخوردگی.
  • استفاده از گردو در کنار خوراکی‌های دیگر مثل؛ مویز، کشمش، کنجد، عسل، چرا که علاوه بر بهبود سرماخوردگی و تقویت حافظه، تاثیر آن را چند برابر می‌کند.
  • استفاده از گردو و پنیر به همراه نان در وعده صبحانه.

گردو: درمان‌کننده تنگی نفس و سرفه هنگام سرما‌خوردگی

گردو تنگی نفس و سرفه‌های خشک سرماخوردگی را درمان می‌کند، کسانی که مستعد آسم و تنگی نفس هستند می‌توانند برای تقویت ریه‌ها مغز گردو را در برنامه غذایی خود بگنجانند. ریه یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های بدن در تنفس فرد است، مصرف گردو به پاکسازی ریه و بهبود هرگونه عفونتی در این بخش کمک می‌کند.

آیا مغز گردو برای سرماخوردگی مضر است؟

طبع گردو گرم و خشک است و مصرف آن در فصول سرد سال برای متعادل کردن گرما و حرارت بدن بسیار مفید است. گردو فواید بی‌شماری دارد و در کنار این فواید نباید عوارض آن را هم فراموش کرد.
مصرف گردو به هیچ عنوان برای سرماخوردگی مضر نیست بلکه تقویت‌کننده نیز است، اما برخی افراد به گردو آلرژی دارند و در صورت مصرف آن دچار سرفه و التهاب گلو می‌شوند. علاوه بر این مصرف بیش از حد گردو موجب افزایش وزن، مشکلات گوارشی و مشکلات پوستی خواهد شد.


خرید مغز گردو

بهترین قیمت مغز گردو و انواع گردو


 

هنگام سرماخوردگی گردو بخوریم یا خیر؟

گردو با خواص درمانی فوق‌العاده بالایی که دارد بر همه بخش‌های بدن از جمله قلب، مغز، دستگاه گوارش، پوست، قوای جنسی و موارد مشابه دیگر تاثیر می‌گذارد و موجب بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود.
این دانه آجیلی موجب تقویت دستگاه تنفسی فرد و ریه‌ها خواهد شد و در زمان سرماخوردگی و عفونت گلو موجب کاهش التهابات ریه و گلو درد می‌شود. در این زمان بهتر است گردو پودر شده را به همراه عسل و مقداری شیر ولرم ترکیب کرده و آن را میل کنید. 
در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی را درباره بهبود سرماخوردگی با مصرف گردو و طریقه مصرف این ماده مقوی بیان کنیم. درباره خواص درمانی و خوراکی گردو می‌توان این جمله معروف را مثال زد که بر هر درد بی‌ درمان، دواست

`

دیدگاه شما