آیا خوردن گردو باعث چاقی می‌شود؟

آیا خوردن گردو باعث چاقی می‌شود؟

گردو را می‌توان به عنوان بخشی جدا نشدنی از یک رژیم غذایی سالم دانست که منجر به افزایش وزن نمی‌شود. نکته مهم این است که عوامل زیادی مانند سن، جنسیت، ژنتیک و ورزش در وزن بدن نقش دارند، چیزی که ما برای خوردن انتخاب می‌کنیم می‌تواند به اهداف وزنی کمک کند.

آجیل‌ها ازجمله گردو‌ها اگرچه چربی و کالری بالایی دارند، اما به صورت قابل توجهی مقوی هستند و اگر به صورت مرتب و به اندازه مصرف شوند می‌تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کنند.

هر ۲۸ گرم گردو حاوی ۱۸۳ کالری و ۱۸ گرم چربی است که به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان از خوراکی‌های سالم محسوب می‌شود و می تواند مانعی در برابر بیماری قلبی و دیابت باشند.

درباره ارزش غذایی گردو بیشتر بدانید!

گردو منبع انرژی و مواد مقوی برای بدن است؛

هر ۲۸ گرم گردو شامل:

۱۷۳ کالری، ۵ گرم پروتئین، ۱۶ گرم چربی که شامل 9 گرم چربی تک غیراشباع، ۶ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر، ویتامین، منیزیم، فسفر، مس، منگنز و سلنیوم است.

گردو مثل سایر آجیل‌ها حاوی حدود 65 درصد چربی وزنی است. بیشتر کالری موجود در گردو از چربی حاصل می‌شود و به همین دلیل است که از خوراکی‌های پرانرژی و پرکالری محسوب می‌شود. اما خطری برای رژیم غذایی و لاغری ندارد.

گردو همچنین نسبت به سایر آجیل‌ها از نظر چربی‌های اشباع نشده غنی‌تر است. فراوان‌ترین آن‌ها یک اسید چرب امگا 6 به نام اسید لینولئیک است.

آیا گردو اشتها را زیاد می‌کند؟

گردو از جمله خوراکی‌هایی است که گرسنگی را کنترل می‌کند و میل به غذا را نیز تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. جالب است بدانید دانشمندان تحقیقاتی انجام دادند که به این نتیجه رسیدند که خوردن گردو منجر به فعال شدن قسمتی از مغز می‌شود که در مقابل خوردن خوراکی‌هایی مثل شیرینی و غذاهای چرب مقابله می‌کند.

آیا گردو باعث چاقی صورت می‌شود؟

گردو میان آجیل‌ها به پادشاه مغز‌ها معروف است، چرا که می‌تواند نقش موثری در برنامه غذایی داشته باشد به ویژه برای ورزشکاران.

از آنجایی که این خوراکی محبوب ایرانی سرشار از ویتامین، مواد معدنی، فسفر، منگنز، ۶۵ درصد چربی و اسید فولیک است انرژی بسیار زیادی دارد و موجب شادابی پوست و حجیم شدن صورت می‌شود.

خوردن منظم گردو ارتباطی به افزایش وزن ندارد!

چندین تحقیق و مطالعه نشان داده که خوردن منظم گردو و دیگر آجیل‌ها با افزایش وزن ارتباطی ندارد و در برخی موارد مانع آن نیز می‌شود.

طبق تحقیقاتی که روی رژیم غذایی 8865 مرد و زن در طول 28 ماه انجام شد:

  • افرادی که دو وعده یا بیشتر گردو در هفته می‌خورند، در مقایسه با افرادی که هرگز یا به ندرت از آن استفاده می‌کنند، ۳۱ درصد کمتر در معرض افزایش وزن قرار دارند.
  • مصرف منظم گردو با افزایش وزن هیچ ارتباطی ندارد.

گردو را با چه روش‌هایی مصرف کنیم؟

شما می‌توانید گردو را به صورت خام بخورید یا به روش‌های مختلف آن را در رژیم و وعده غذایی خود بگنجانید:

  • می‌توان از گردو در تهیه سالاد میوه استفاده کرد.
  • ترکیب گردو با اسموتی نیز می‌تواند جذاب باشد.
  • برای تهیه سس می‌توان از پودر گردو استفاده کرد.
  • روی نانی که روزانه میل ‌می‌کنید کمی پودر گردو بریزید.
  • گردو را خرد کرده و برای پاستا و سبزیجات استفاده کنید.

گردو ممکن است چه خطراتی برای بدن داشته باشد؟

  • ایجاد مشکلات گوارشی
    فیبر موجود در آجیل‌ها از جمله گردو در صورت مصرف بیش از حد منجر به مشکلات گوارشی می‌شود. اگرچه گردو ممکن است به درمان مشکلات گوارشی کمک کند اما گاهی پیش می‌آید که مشکل را تشدید کند. بنابراین، در صورت داشتن هر گونه مشکل گوارشی، قبل از مصرف گردو با پزشک خود مشورت کنید.
  • ایجاد آلرژی
    آلرژی به آجیل بسیار شایع است. علائم این نوع آلرژی شامل حالت تهوع، تنگی نفس، مشکل در بلع، خارش دهان، گلو یا چشم‌ها، سردرد و احتقان بینی است. خطرناک‌ترین واکنش آلرژیک آنافیلاکسی است که تنفس را مختل می‌کند و بدن را در حالت شوک قرار می‌دهد. ممکن است این نوع آلرژی را با خوردن گردو تجربه کنید.
  • افزایش احتمالی وزن
    گردو (و به طور کلی آجیل) سرشار از فیبر هستند و می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. اما نباید از کالری بالای آن چشم‌پوشی کرد که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. هفت گردو حدود 183 کالری دارد.
  • امکان تشدید زخم‌ها
    از آنجایی که آجیل، از جمله گردو، سرشار از فیبر است، ممکن است باعث تشدید زخم در افراد مستعد شود.

چه کسانی نباید گردو مصرف کنند؟

افرادی هستند که ممکن است به گردو حساسیت داشته باشند و خوردن آن منجر به ایجاد حساسیت، کهیر و مشکلات پوستی برای آن‌ها شود. این افراد بهتر است از خوردن گردو خودداری کنند.

آیا افراد کهنسال می‌توانند گردو مصرف کنند؟

هر چه سن بالاتر می‌رود سوخت‌وساز بدن به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند.

هر چه سن بالاتر می‌رود سوخت‌وساز بدن به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند پس بدیهی است که بدن نیازمند سوخت بیشتری نیز باشد. این افراد باید رژیم مناسبی در این سن داشته باشند و گردو را نیز در آن بگنجانند، چرا که این خوراکی سرشار از ویتامین‌های مفید و چربی حیاتی برای بدن است. نکته مهم این است که در مصرف هر خوراکی باید تعادل را رعایت کنید.

با خوردن گردو چاق می‌شویم؟

در نهایت باید بگوییم گردو دارای خاصیت درمانی بسیاری است که معمولا یک عنصر همیشه حاضر در تمامی رژیم‌های غذایی است. از طرفی؛ به دلیل داشتن کالری و انرژی بالا افراد تصور می‌کنند که خوردن آن ممکن است منجر به چاقی شود. توصیه ما این است که آن را به صورت متعادل استفاده کنید. گردو از آن دسته خوراکی‌هایی است که باعث چاقی نمیشود و اگر به درستی استفاده شود منجر به لاغری نیز می‌شود.

`

دیدگاه شما