درباره ضررها و عوارض گردو بیشتر بدانید!

درباره ضررها و عوارض گردو بیشتر بدانید!

مصرف گردو در بین مردم نسبتا رایج است و از آن در موارد مختلفی از جمله؛ پخت غذا، کیک، شیرینی و میان وعده استفاده می‌کنند. خوردن گردو در هر سن و سالی فواید و خواص درمانی متفاوتی دارد؛ اسیدهای چرب موجود در گردو موجب تقویت عملکرد مغز در کودکان و سالمندان می‌شود و آنتی‌اکسیدان و پروتئین بالای آن خواص درمانی بسیاری برای بدن و سلامت پوست و مو دارد. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که؛ گردو اگر به اندازه و به شکل صحیح مصرف نشود عوارض جبران ناپذیری برای بدن دارد. در ادامه این مطلب درباره عوارض مصرف بیش از حد گردو صحبت خواهیم کرد.

مصرف بیش از حد گردو چه عوارضی دارد؟

مصرف بیش از اندازه گردو عوارض زیادی می‌تواند برای بدن داشته باشد که برخی از این عوارض جبران‌ناپذیر هستند، از این رو باید در مصرف گردو زیاده‌روی نکنید. در این بخش رایج‌ترین و مهم‌ترین عوارض خوردن گردو را توضیح داده‌ایم:

خوردن بیش از حد گردو؛ افزایش وزن و چاقی

گردو به دلیل فیبر بالا برای کسانی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند مناسب است اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. توجه کنید که هر 7 عدد گردو نزدیک به 200 کالری دارد که می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود.

طبق تحقیقات برخی دانشمندان و محققان درباره گردو؛ مصرف گردو در همه افراد نتیجه یکسان و مشابهی ندارد و تنها در برخی افراد موجب افزایش وزن می‌شود.

زیاده روی در مصرف گردو؛ مشکلات گوارشی

در وب‌سایت معتبر healthifyme آمده است؛ یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین عوارض مصرف گردو مشکلات گوارشی است، گردو و سایر خشکبارها در دستگاه گوارش مانند شمشیر دولبه عمل می‌کنند. مصرف به اندازه گردو می‌تواند موجب بهبود فعالیت دستگاه گوارش شود و از یبوست جلوگیری کند اما در مقابل مصرف بیش از حد آن موجب مشکلات بسیاری در دستگاه گوارش می‌شود.  
فیبر موجود در گردو بسیار بالا است و مصرف زیاد این ماده غذایی می‌تواند موجب نفخ، درد معده، اختلال در هضم غذا، درد در نقاط مختلف معده و اسهال شود و دستگاه گوارش را درگیر کند.

عوارض گردو برای معده

در حالی که گردو به طور کلی به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می‌شود، مصرف آن در مقادیر زیاد می تواند به طور بالقوه باعث ناراحتی معده برای برخی افراد شود. باید در نظر بگیرید؛ گردو سرشار از فیبر و چربی است که هضم آن برای برخی افراد دشوار است و منجر به علائمی مانند نفخ، گاز معده و درد معده می‌شود.

علاوه بر این، برخی افراد ممکن است به گردو حساسیت داشته باشند که می‌تواند باعث درد معده، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی شود.

مهم است که به بدن خود گوش دهید و گردو را در حد اعتدال مصرف کنید. اگر بعد از خوردن گردو دچار معده درد یا سایر ناراحتی‌ها می‌شوید، بهتر است مصرف خود را محدود کنید یا به‌کلی از آنها اجتناب کنید. همچنین اگر نگران تأثیر گردو بر سلامت دستگاه گوارش خود هستید، ایده خوبی است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

افراط در مصرف گردو؛ بروز آلرژی

یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین عوارض مصرف بیش از حد گردو، حساسیت و آلرژی است. مصرف بیش از حد آن موجب گلو درد، خارش و التهاب گلو می‌شود. اگر نسبت به درمان این عارضه اقدام نکنید به مرور زمان مصرف گردو موجب واکنش آلرژیک آنافیلاکسی می‌شود که یک عارضه برای بسیار خطرناک است.  

مصرف بیش از حد گردو؛ سرطان‌های پوستی

یکی از نادرترین عوارض مصرف گردو که در کمتر کسی ایجاد می‌شود سرطان پوست است. ماده شیمیایی و سمی ژوگلون در گردو اگر بیش از حد وارد بدن شود منجر به حساسیت‌های بسیار شدید در پوست لب می‌شود که در صورت شدت یافتن و عدم درمان موجب سرطان پوست می‌شود.

مصرف زیاد گردو؛ مشکلات کبدی

یکی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن، کبد است که آسیب به آن عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد. معمولا رایج‌ترین بیماری که موجب مشکلات کبدی می‌شود، کبد چرب است که عامل مهم آن مصرف غذاهای پرچرب است. گردو یکی از مغزیجات بسیار چربی است که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند موجب بیماری کبد چرب شود. کسانی که کبد چرب دارند نباید در مصرف گردو زیاده‌روی کنند.

بیش از حد گردو نخورید؛ مشکلات پوستی

مصرف بیش از حد گردو چربی پوست را افزایش می‌دهد و علاوه بر اینکه باعث جوش و آکنه‌های پوستی می‌شود با افزایش چربی سطح پوست موجب باز شدن منافذ نیز می‌شوند. بدین ترتیب احتمال بروز اگزما، زخم و عفونت‌های پوستی در این افراد نیز افزایش می‌یابد.

تورم گلو و زخم‌های دهانی با خوردن گردو

افرادی که بیماری‌های تنفسی مثل آسم دارند نباید در مصرف گردو زیاده‌روی کنند، گردو نه تنها نمی‌تواند این عارضه را درمان کند بلکه باعث ایجاد زخم، تورم و التهاب گلو می‌شود.
طبع گرم گردو برای کسانی که مزاج گرمی دارند مناسب نیست و موجب آفت دهان، جوش زبان، مشکلات تنفسی و بروز زخم‌های دهانی می‌شود.  

تشدید وضعیت زخم‌ها با مصرف گردو

فیبر و پروتئین بالای موجود در گردو برای کسانی که زخم باز و التهابات پوستی دارند بسیار مفید است زیرا موجب بسته شدن و بهبود زخم می‌شود. اما در صورت مصرف بیش از اندازه موجب تشدید وضعیت زخم‌ها می‌شود.

آیا خوردن بیش از حد گردو باعث خونریزی در بارداری می‌شود؟

زنان باردار برای کامل شدن رشد و تقویت هوش جنین باید روزی 5 تا 7 عدد گردو مصرف کنند. اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث عوارضی چون تشدید آلرژی، خارش پوست، افزایش وزن و چاقی، التهاب و کهیر، اسهال و خونریزی در زمان زایمان می‌شود. 

برای کاهش عوارض مصرف بیش از حد گردو چه راه‌هایی وجود دارد؟

پزشکان و محققان به منظور کاهش عوارض مصرف گردو راه‌هایی را معرفی کرده‌اند؛ یکی از رایج‌ترین و آسان‌ترین راه‌های کاهش عوارض این خشکبار مقوی، مصرف آن در فصول سرد سال است. کسانی که مزاج گرمی دارند بهتر است در فصل‌های گرم سال از گردو کمتر استفاده کنند چرا که طبع گردو کاملا گرم است. در مقابل مصرف این خشکبار برای کسانی که طبع سردی دارند بسیار مناسب است.
در کنار مصرف گردو برای کاهش عوارض آن باید از مصلح استفاده کرد که علاوه بر کاهش عوارض، طبع فرد را هم تعدیل می‌کند و باعث سازگاری بیشتر گردو با مزاج فرد می‌شود. انار ترش، ترشی طبیعی، سکنجبین، آب انار، مغز خیار و بافت سفید داخل انار بهترین مصلح در زمان مصرف گردو هستند.

آیا خوردن پوست داخل گردو ضرر دارد؟

سوالی که وجود دارد این است که آیا پوست داخل گردو ضرر دارد؟ یا خوردن آن مفید است؟ باید بگوئیم پوست داخل گردو خواص زیادی دارد، از جمله مانعی بزرگ برای سنگ‌سازی کلیه و سنگ کیسه صفرا است.

تنها موردی که وجود دارد این است که خوردن آن ممکن است خیلی حس خوبی نداشته باشد از این جهت که کمی طعم خوبی ندارد اما بسیار مفید و پرخاصیت است.

گردو، مقوی‌ترین خشکبار برای سلامتی بدن

یکی از خشکباری که در سبد ایرانیان جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد گردو است. ویتامین، فسفر، آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی موجود در گردو برای سلامتی بدن اهمیت بسیار زیادی دارند. چربی گردو به عنوان یک چربی مفید شناخته می‌شود ولی نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد چرا که می‌تواند عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد.
در این بلاگ درباره عوارض مصرف بیش از حد گردو صحبت کردیم. به صورت کلی؛ اگر خوردن گردو را کنترل نکنید و در مصرف آن افراط کنید قطعا به بیماری‌ها و عارضه‌های مختلفی مبتلا می‌شوید.

در طول این مقاله درباره عوارض گردو صحبت کردیم اما در کنار این عوارض، گردو خواص بیشماری هم دارد. در مقاله خواص گردو به‌طور کامل به این موضوع پرداخته شده‌است.

`

دیدگاه شما

نظرات سایر کاربران

  • Abe 02 مرداد 1402

    مطالب آگاهی بخشی بود استفاده کردم متشکرم.