مضرات گردو برای نوزاد

مضرات گردو برای نوزاد

نوزاد تا 6 ماهگی باید از شیر مادر تغذیه کند و بعد از 6 ماهگی می‌توان از موادغذایی مختلف در کنار شیر مادر برای تغذیه نوزاد استفاده کرد. معده و دستگاه گوارش نوزادان قادر به هضم همه‌ی غذاها نیستند و با مشورت پزشک باید از برخی غذاهای سبک و مناسب با سن نوزاد استفاده کنید.

سیستم گوارشی نوزادان بسیار ضعیف و درحال رشد است به همین دلیل باید توجه بیشتری به تهیه وعده‌های غذایی و مکمل‌های نوزاد داشته باشید. یکی از غذاهای وسوسه‌کننده نوزادان گردو است که طعم و مزه‌ی خوبی دارد و موجب رشد نوزاد و جذب ویتامین‌های لازم بدن می‌شود.
اما آیا این دلایل می‌تواند باعث شود که از گردو در برنامه غذایی نوزاد استفاده کنید؟ برای تامین ویتامین‌های بدن هر نوزاد به چه مقدار گردو نیاز دارد؟
در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با گردو، مصرف آن برای نوزادان و معایب و عوارض آن اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

یک نوزاد از چه زمانی می‌تواند گردو بخورد؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که یک نوزاد از چه زمانی می‌تواند گردو بخورد، خوردن گردو نیاز به جویدن دارد اما برخی از مادران آن را آسیاب می‌کنند و به همراه شیر به نوزاد می‌دهند. این کار درستی نیست و ممکن است برای سلامتی نوزاد خطرناک باشد.

دیدگاه پزشکان در رابطه با دادن گردو به نوزادان به دو دسته تقسیم می‌شود، برخی از پزشکان معتقدند که نوزاد تا یک سالگی نباید گردو و هیچ مغزیجات دیگری بخورد. برخی از آن‌ها هم معتقدند که از دو سالگی به بعد باید مصرف گردو را در برنامه غذایی نوزاد قرار بگیرد.

ارزش غذایی گردو برای نوزادان

گردو ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز نوزادان در گردو عبارتند از:

  • چربی‌ها
    گردو حاوی انواع چربی‌های سالم است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلسترول بد را در کودک کاهش می‌دهد.
  • منیزیم
    منیزیم در رشد نوزاد نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد، مقدار پایین این ماده در بدن می‌تواند زمینه را برای ابتلا به دیابت2 مهیا کند. گردو در مقایسه با سایر مغزیجات منیزیم بیشتری دارد.
  • انواع ویتامین
    گردو سرشار از ویتامین B6 و B1 است که در رشد بافت مغز و ارتقای سلامت عصبی نوزاد نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد.
  • اسیدهای چرب امگا3
    اسیدهای چرب امگا3 به کنترل فشار خون و کاهش کلسترول بدن کمک بسیاری می‌کند و برای سلامتی نوزاد هم بسیار مفید هستند.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف گردو

قبل از قرار دادن گردو در برنامه غذایی نوزادتان باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

  • سن نوزاد: سن نوزاد تعیین کننده وعده‌های غذایی آن است، نوزادانی که زیر یک‌سال هستند نباید از مغزیجات سنگین و گردو استفاده کنند و حداقل سن لازم برای مصرف گردو یک سالگی است.
  • سابقه حساسیت و آلرژی: اگر یکی از والدین به گردو حساسیت داشته باشد ممکن است این حساسیت و آلرژی به نوزاد هم منتقل شود، زیرا ژن‌های ایجاد کننده حساسیت و آلرژی از والدین به نوزاد منتقل می‌شود.

مضرات گردو برای نوزاد

مصرف گردو در نوزادان هم مانند هر ماده تقویت‌کننده دیگری اندازه مشخصی دارد، در صورتی که بیش از حد از آن استفاده شود می‌تواند عوارض زیادی را برای نوزاد به همراه داشته باشد.

  • مشکلات گوارشی
    فیبر موجود در گردو بسیار زیاد است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند موجب اسهال، نفخ معده، مدفوع آبکی و معده درد شود و به دنبال این عوارض بدن نوزاد کم‌آب خواهد شد.
  • افزایش وزن
    گردو کالری بسیار بالایی دارد و مصرف آن می‌تواند موجب چاقی و اضافه وزن شود، به همین دلیل باید در مصرف این ماده مقوی تعادل را رعایت کنید.
  • مشکلات تنفسی
    برای جلوگیری از خفگی و مشکلات تنفسی باید گردو را ریز کنید تا کودک توانایی جویدن آن را داشته باشد.
  • عدم بهبودی زخم
    مصرف بیش از اندازه گردو می‌تواند مدت زمان بهبودی زخم را افزایش دهد، پس اگر نوزادتان زخمی در بدن دارد بهتر است از مصرف گردو خودداری کنید.

چگونه گردو را در برنامه غذایی نوزادان قرار دهیم؟

مصرف گردو به تنهایی شاید برای نوزادان و مادران کمی سخت و اذیت‌کننده باشد، به همین دلیل بهتر است به دنبال راه‌‌های جذاب‌تر و جالب‌تری برای این ماده غذایی باشید تا نوزاد هم به سمت آن جذب شود.

یکی از رایج‌ترین راه‌هایی که می‌توانید به کمک آن گردو را در برنامه غذایی نوزاد زیر یک سال خود قرار دهید، کوکی یا بیسکوئیت گردو است. این میان وعده برای نوزادان بسیار دلچسب و جذاب خواهد بود و برای آن‌ها یک خوراکی جدید محسوب می‌شود.
یکی دیگر از راه‌های راحت و آسان برای مصرف گردو در نوزادان استفاده از کره گردو است، کره گردو را روی سیب یا یک تکه کوچک نان بزنید و به نوزادتان بدهید.
برای کودکان بالای دو سال که محدودیت زیادی در وعده‌های غذایی ندارند می‌توان از میلک شیک گردو، گردوی شکری و پوره سیب و گردو استفاده کرد.

گردو؛ با ارزش‌ترین ماده غذایی برای رشد نوزاد

توجه داشته باشید که ارزش غذایی گردو ارتباط مستقیمی با سلامت نوزاد در آینده دارد، مصرف منظم و روتین گردو باعث می‌شود تا بدن نوزادتان در برابر بیماری‌های مختلفی چون سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های عصبی و عارضه‌های التهابی مقاوم و ایمن شود.
وعده‌های غذایی سالم در دوران نوزادی و کودکی باعث می‌شود تا در بزرگسالی بدنی قوی و مقاوم داشته باشند. خوردن گردو نوزادان را با طعم و بافت جدیدی آشنا می‌کند، پس اگر نوزاد شما حداقل 1 سال سن دارد می‌توانید از این ماده غذایی مهم در میان وعده یا وعده‌های اصلی استفاده کنید.

`

دیدگاه شما