هر کیلو گردو با پوست چند کیلو مغز گردو می‌دهد؟

هر کیلو گردو با پوست چند کیلو مغز گردو می‌دهد؟

سوالی که بسیاری از مواقع از ما پرسیده می‌شود درباره مقدار مغز گردویی است که از هر کیلو گردو با پوست به دست می‌آید. در این پست به این سوال پاسخ می‌دهیم تا بتوانید با توجه به شرایط خودتان بهترین انتخاب را هنگام خرید گردو داشته باشید:

پیش از جواب دادن به سوال، در نظر داشته باشید که علاوه بر مقدار مغز ( و شاید مهمتر از آن)، هنگام خرید گردو با پوست باید در نظر داشته باشید که چند درصد مغز آن سفید، چند درصد میانه (قهوه‌ای روشن) و چند درصد خورشتی (سیاه) است. ممکن است نژادی از میزان مغز زیادی بدهد اما بیشتر آن خورشتی باشد. برای اینکه متوجه شوید چند درصد مغز گردوهایی که می‌خرید سفید، قهوه‌ای یا خورشتی است، بهتر است پوست تعدادی از گردو را بشکنید و خودتان رنگ مغز‌ها را ببینید البته اگر به فروشنده اعتماد دارید، می‌توانید از او هم بپرسید.

یک. هر کیلو گردو با پوست چوبی (قهوه‌ای) چقدر مغز دارد؟

 

اینکه هر کیلوگرم گردو چقدر مغز می‌دهد به چند عامل بستگی دارد که مهمترین آن نژاد خود گردو است. قدیمی‌های تویسرکان می‌گویند اگر هر هزارتا گردو حدود ۴ تا ۴٫۵ کیلو مغز بدهد، گردوی مناسبی است.اگر مقاله  هر کیلو گردو چند عدد است؟ را خوانده باشید، می‌دانید که به طور متوسط وزن هر ۹۰ تا ۱۰۰ عدد گردو یک کیلوگرم است. یعنی هر کیلوگرم گردوی خوب حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم مغز می‌دهد.

البته توجه داشته باشید که عدد گفته شده به طور میانگین و برای گردوی ایرانی با کیفیت است. ممکن است در برخی نژادهای گردو مغز گردوی کمتری به دست آید یا برعکس در برخی نژادها (مانند گردوی خارجی) مغز بیشتری از هر کیلوگرم گردو به دست آید.

 


خرید گردو تویسرکان

خرید مستقیم از باغدارهای تویسرکان و سرکان


 

دو. هر کیلوگرم گردو با پوست سبز چقدر مغز گردو می‌دهد؟

 

برای گردو با پوست سبز عدد خیلی دقیقی در دسترس نیست ولی عددی که مرسوم است حدود یک پنجم وزن گردو با پوست سبز را گردو با پوست قهوه‌ای در تشکیل می‌دهد. یعنی برای هر ۱۰ کیلو گردو با پوست سبز حدود ۲ کیلوگرم گردو با پوست قهوه‌ای است و از این مقدار حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم مغز گردو به دست می‌اید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید: چگونه گردو را تازه نگه داریم ؟

`

دیدگاه شما

نظرات سایر کاربران

  • خانم نداف 12 آبان 1399

    سلام و سپاس از شما ،بابت اطلاعاتی که به اشتراک‌گذاشتید.

  • فریادی 25 آبان 1399

    ممنون از اطلاعاتی که به نگارش در آورده اید

  • شیدوش 22 فروردین 1400

    درود بر شما هر ۱۰ هزار تا گردو باید ۵۰ کیلو مغز گردو بدهد احتمالا منظور شما هزار تا گردو بود که اگر ۵ کیلو مغز گردو بدهد گردوی خوبیست

    • نوید مهدیان 26 فروردین 1400

      سلام . ممنون از دقت‌ نظرتون. متن رو اصلاح کردیم

  • حجت پوست کاغذی 20 شهریور 1400

    خیلی پیچوندین

    آنچه کاربرد داره برامون اینکه
    چند کیلو گردو با پوست سبز ، یک کیلو گردو #تر با پوست سنگی میده؟
    چند کیلو گردو #تر پوست سنگی(قهوه ای) یک کیلو گردو #خشک با پوست سنگی میده؟
    هرچند کیلو گردو خشک پوست سنگی یک کیلو مغز خشک میده؟

    • نصرت الله نوری هزاره 05 مهر 1401

      درجه خشکی یا تری پوست سبز و چوبی خیلی مهمه. پس تعداد گردو ها روش بهتری برای محاسبه قیمت است. ب نظر من.

    • منصور نظری 13 مهر 1401

      سلام من دو گونی ۴۰ کیلوگردو محلی با پوست سبز خریدم که هر کدوم ۱۲کیلو گردو با پوست استخوانی شد که در هر کیلو اولی۱۱۵ تا گردو
      داد دردومی در هر کیلو ۸۸ عدد گردو ولی بنظرم مدل دومی که تو شهر خودم ابهر به جنگلی معروفه هم خوش طعم تره هم پوستش کاغذی تره

  • اشرف زاده 03 مهر 1401

    معمولا ۵۵ درصد وزن گردوی با پوست سبز، را پوست سبز و ۴۵ درصد وزن را گردوی تر تشکیل میدهد، بعد از خشک شدن گردوی تر به ازای هر ۳ کیلو گردوی تر ، ۲ کیلو گردوی خشک بدست میاد. به عبارت ساده تر اگر ۱۰ گیلو گردو با پوست سبز بگیرید، ۴.۵ کیلو گردوی تر دارید که بعد از خشک شدن وزن آن به ۳ کیلو میرسد. پس میتوان گفت وزن گرودی خشک معادل ۳۰ درصد گردوی با پوست سبز است.

  • ش خطایی 23 مهر 1402

    متشکرم از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتید