شهر سرکان کجاست؟ معنای اسم و زبان مردم بهشت ایران

شهر سرکان کجاست؟ معنای اسم و زبان مردم بهشت ایران

پایتخت فرهنگی

استان همدان در بخش غربی و کوهستانی ایران قرار دارد. همدان به‌نوعی آینه‌ی تاریخ است. شهرهای کوچک و بزرگ همدان، سوای طبیعت بی‌نظیری که تلفیقی از کوهستان و باغ‌های میوه است، وام‌دار تاریخ کهنی هستند که ردپایش هنوز بر قلب کوه‌ها باقی ‌مانده است. همدان از سال ۱۳۸۵ تاکنون پایتخت فرهنگی ایران نام‌گذاری شد.

تاریخچه شهر سرکان

اگر از همدان ۵۸ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید، به شهرستان تویسرکان می‌رسید. یکی از شهرهای این شهرستان، سرکان است. احتمالاً بارها نام تویسرکان به گوشتان خورده و شاید سرکان را با آن اشتباه گرفته‌اید. سرکان شهری قدیمی است و در شهرستان تویسرکان قرار دارد. فاصله‌ی آن تا پایتخت، ۳۹۰ کیلومتر است. این شهر کد مخصوص نیز دارد که شماره‌ی آن ۸۱۲ است.

اسم سرکان به چه معناست؟

درباره‌ی معنای واژه‌ی سرکان روایت‌های گوناگونی وجود دارد؛ اما اغلب بر این باورند که سرکان از ترکیب دو واژه‌ی «سِر» به معنی راز و «کان» به معنی معدن و سرچشمه تشکیل ‌شده است. شهر سرکان به استناد شواهد بسیار دارای تاریخ کهنی است. یکی از شواهد، نام سرکان است که به نظر می‌رسد از نام‌های ایرانی و مربوط به دوره‌ی قبل از اسلام باشد. در لغت‌نامه‌ی دهخدا آمده است: «سرکان موضعی است معروف، قریب به همدان، خوش‌آب‌وهوا، نزدیک به قریه‌ی توی و هردو با یکدیگر معروف و منصوب و متعلق به یک حاکم».

در کتاب «وجه‌تسمیه‌ی شهرهای ایران» نوشته شده است که سرکان مرکب از کلمه‌ی «سر» به‌علاوه‌ی «گان» است. در زبان لری که گویش غالب مردم این منطقه و بسیاری از اقوام ایرانی است، کلمه‌ی «سر» به‌معنی اشراف و بزرگان و مهتران است و «گان» در زبان پهلوی و لغت فُرس باستان به‌معنی جا و مکان آبادان است. قبل از استیلای اعراب، نام بسیاری از اماکن و شهرها و قصبات ایران به «گان» ختم می شود. پس از تسلط اعراب بر ایران و رواج زبان عرب، چون زبان مذکور فاقد حرف «گ» است، در واژه‌های زبان پارسی به‌جای حرف «گ»، حرف «ک» یا «ج» به‌کار برده شده و سرگان به سرکان تبدیل شد. براساس کتاب‌های معتبر تاریخی، قدمت این شهر به قبل از ظهور اسلام برمی‌گردد و سرکان در برخی منابع علمی به معنای بالای کوه به‌کار رفته است.

گردو سرکان


خرید گردو تویسرکان

قیمت روز انواع گردو باپوست،‌ مغز گردو و…

زبان مردم سرکان چیست؟

زبان مردم تویسرکان لری با لهجه‌ای خاص است؛ اما در بعضی از روستاها به زبان لکی سخن می‌گویند. دانشنامه‌ی جهان اسلام گویش مردم شهرستان تویسرکان را لکی معرفی می‌کند. بیشتر مردم این شهرستان از قوم لر هستند.

مطالعات تاریخی نشان می‌دهد در محل تویسرکان امروزی شهری با قدمت ۳۰۰۰ سال وجود داشته‌ است. همچنین در نقاط مختلف این شهرستان بقایای روستاها و شهرهای دیگری نیز یافت شده ‌است.

سِرکان طبیعت بهشت‌گونه‌ای دارد. تلفیق باغ‌های میوه با بلندی کوه‌های منطقه، آب‌وهوایی منحصربه‌فرد ایجاد کرده است. همین هم باعث شده سرکان از محصولات متنوع و باکیفیتی برخوردار باشد و درآمد بیشتر ساکنان، از باغداری تأمین شود.

بومیان مهاجر

جمعیت سرکان سال‌هاست که به‌دلیل مهاجرت ساکنان به شهرهای بزرگ‌تر رشد نکرده و تقریباً ثابت ‌مانده است. همچنین تراکم نسبی جمعیت در سرکان ۷٫۲۶۷۶ نفر در کیلومتر مربع به‌دست می‌آید که در مقایسه با استان (۹٫۶۲۸۸ نفر در کیلومترمربع، سال ۱۳۷۵) نشان‌دهنده‌ی کم‌بودن آن نسبت به استان است. در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۴۰۸۱ و تعداد خانوارهای آن ۱۴۹۲ بوده ‌است.

اهالی سرکان باگذشت زمان به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند و متأسفانه این اتفاقی است که برای بسیاری از شهرها و روستاهای کوچک می‌افتد. خطری که امروز در کمین سرکان است، ازدست‌دادن جمعیتی است که در نبودشان باغداری از رونق می‌افتد. سرکان به‌دلیل آب‌وهوای منحصربه‌فرد، هر سال محصولات باکیفیتی عرضه می‌کند که مدیون جمعیت باغدار سرکان است. البته با این سیر نزولی، در آینده باید فکر دیگری کرد.

برف شهر سرکان

باغ‌شهر گردشگران

باغ‌شهر عنوانی است که فرماندار سرکان سعی داشته به‌صورت شناسنامه‌دار، بر گردن سرکان بیاویزد. باغ‌های سرکان به‌واسطه‌ی آب‌وهوای مثال‌زدنی سرکان رشد پیدا کرده‌اند و طبیعتی بکر به وجود آورده‌اند. این امر باعث شده سالانه جمعیتی زیادی به‌قصد سفر سرکان را انتخاب کنند و مسئولان هم به فکر رشد گردشگری سرکان افتاده‌اند.

به‌طورکلی، در صنعت گردشگری پتانسیل‌های بالقوه‌ای وجود دارد و با ایجاد امکانات رفاهی، می‌شود زمینه را برای ورود گردشگر فراهم کرد. تلاش برای نام‌گذاری سرکان به باغ‌شهر به‌صورت شناسنامه‌دار، بی‌شک گام مفیدی در راستای بهبود اوضاع اقامتی و بوم‌گردی این شهرستان است.

حال تلاش برای نام نهادن سرکان به‌عنوان باغ شهر به‌صورت شناسنامه‌دار، بی‌شک گام مفیدی در راستای بهبود اوضاع اقامتی و بومگردی این شهرستان است.

گوی سبز سرکان

اگر در فصل پاییز در کوچه‌باغ‌های سرکان قدم بزنید، جذب شکوه درختان گردو خواهید شد. گردوها مانند گوی‌های سبزی بر تن شاخه‌های درختان جا خوش کرده‌اند و این شاخه‌ها از فرط سنگینی بار، خمیده شده‌اند.

گردو برای سرکان حکم طلا را دارد. بخش عمده‌ی درآمد مردم از فروش گردوهای باغ‌هاست. مرغوب‌ترین گردو در سرکان تولید می‌شود؛ گردوهایی با مغز درشت و روغنی و سفید؛ اما در معرفی این طلای سبز کم‌کاری‌هایی شده است. گردوی سرکان قابلیت صادرات جهانی دارد و لازمه‌ی به‌دست‌گرفتن بازار، معرفی کیفیت چشمگیر این محصول در سطح جهانی است. یکی از ابزاری که هم به معرفی گردوی سرکان و هم جذابیت‌های گردشگری آن کمک می‌کند، برگزاری جشنواره‌های ملی است. در این راستا، جشنواره‌ی ملی گردو هر سال با هدف ایجاد شناخت بیشتر و بهتر سرکان و جاذبه‌های گردشگری آن و معرفی گردو برگزار می‌شود.


قیمت گردو تویسرکان

قیمت روز انواع گردو باپوست،‌ مغز گردو و…


 

نقشه شهر سرکان

نقشه شهر سرکان

چرا گردوی سرکان بخوریم؟

گردو سرشار از امگا3 است و امگا3 برای کارکرد مغز بسیار مفید است. ازاین‌رو گردو را غذای مغز می‌نامند.

یکی دیگر از اعضای حیاتی بدن قلب است. عضو تپنده‌ای که سلامتش حیات ما را تا حد بالایی تضمین می‌کند. موسسه غذا و دارو پیشنهاد کرده است که برای سلامت قلب روزانه ۳۰ گرم گردو بخورید.

علاوه بر تأثیر به سزایی که مصرف گردو بر سلامت قلب و مغز می‌گذارد، به‌تناسب اندام هم کمک می‌کند.

سبک زندگی امروز ما افزایش وزن را برایمان به ارمغان آورده و یکی از دغدغه‌های شایع بسیاری از ما کاهش وزن و رسیدن به‌تناسب اندام است. بسیاری از مردم از ترس چاقی از مصرف آجیل به‌ویژه گردو دوری می‌کنند، حال‌آنکه تحقیقات نشان داده افرادی که در هفته مصرف گردو را در سبد تغذیه‌ای خوددارند از تناسب‌اندام بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردارند.

تأثیر مثبت گردو بر سلامت، ناشی از مواد معدنی فراوانی است که در آن وجود دارد.

  • گردو بهترین منبع منگنز و مس هست.
  • در گردو، منیزیم و فسفر نیز وجود دارد. مقداری روی، آهن، کلسیم و سلنیوم نیز پیداشده است.
  • گردو مقدار کمی سدیم یا نمک دارد.
  • گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین‌هایB6، B1 و B5 ( پانتوتنیک اسید) است.
  • در گردو ویتامین‌هایی نظیر E ، B3 و B2 نیز وجود دارد.

کدام‌ گردو اصل سرکان است؟

به دلیل شهرت و مرغوبیت گردوی سرکان بسیاری از فروشنده‌ها محصول خود را گردوی اصل سرکان معرفی می‌کنند. نیاز است ویژگی‌های گردوی مرغوب سرکان را بدانیم تا ازاین‌پس گردویی که می‌خریم اصل سرکان باشد.

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تشخیص یک گردوی مرغوب، طعم و میزان چربی آن است. بزرگی و کوچکی گردو عامل جندان مهمی در مرغوبیت آن به شمار نمی‌رود، اما آنچه که مهم است بزرگ بودن مغز گردو نسبت به‌اندازه خود گردو است. همچنین پوست گردو باید صاف باشد و گردوهای باپوست چروکیده معمولاً تازه نیستند و کیفیت خوبی ندارند. در مورد رنگ هم به خاطر داشته باشید که گردوی سرکان کاملاً سفید نیست و کرم‌رنگ است.

`

دیدگاه شما

نظرات سایر کاربران

  • SAMIRA 14 مهر 1398

    امکان دیدن نظرات مشتریان شما فراهم نیست.جهت ایجاد اطمینان به شما و کارتان لزوم این کار خیلی احساس می شود

    • نوید مهدیان 30 مهر 1398

      سلام دوست عزیز
      ممنون از پیشنهاد خوبتون سعی می‌کنیم به زودی این امکان رو به سایتمون اضافه کنیم. برای دیدن نظر مشتریامون می‌تونید صفحه اینستاگرام ما رو ببینید :
      https://www.instagram.com/poostkaghazi/