از چند ماهگی به نوزاد گردو بدهیم؟

از چند ماهگی به نوزاد گردو بدهیم؟

نوزادان تا 6 ماهگی باید از شیر مادر تغذیه کنند و بعد از آن باید کم کم موادغذایی مقوی را در برنامه غذایی آن‌ها قرار دهید. سیستم گوارشی نوزادان مانند یک انسان بالغ و بزرگسال توانایی هضم هر ماده غذایی را ندارد به همین دلیل بهتر است از موادغذایی سبک و مناسب نوزاد استفاده کنید. یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توانید در برنامه غذایی نوزاد بگنجانید، مغز گردو است که خواص درمانی و خوراکی بسیار زیادی دارد.
در ادامه این مطلب با فواید مغز گردو برای نوزادان و مناسب‌ترین زمان برای مصرف مغز گردو در نوزادان آشنا خواهید شد.

فواید آجیل برای کودک چیست؟

گردو حاوی مواد مغذی و مورد نیاز برای تکامل رشد نوزاد است، از جمله دلایل اثبات این ادعا عبارتند از: 

  • آجیل ماده نیرو بخش و انرژی‌زا است:
    نوزادان و کودکان بیشتر ساعات روز را مشغول بازی هستند، روند رشد کودکان بسیار سریع‌تر از بزرگسالان است به همین دلیل باید تغذیه کافی و مناسبی داشته باشند تا رشد آن‌ها کامل شود.
    از آنجایی که گردو کالری بسیار بالایی دارد می‌تواند انرژی لازم کودکان را تامین کند. 
  • گردو و آجیل تامین‌کننده ویتامین‌های مورد نیاز بدن است:
    گردو یکی از مغزهای کاملی است که تمام ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد نوزاد ازجمله C، A، K، E را در خود جای داده و قادر است تا سطح ایمنی بدن را افزایش دهد. ویتامین‌ها با تبدیل گلوکز به گلیکوژن در بدن می‌توانند به تحریک فعالیت‌های متابولیک کمک بسیاری کنند. 
  • آجیل باعث رشد سریع مغز در نوزادان می‌شود:
    فولات و امگا3 بر رشد مغز نوزادان و کودکان تاثیر بسیاری می‌گذارد و از آنجایی که گردو سرشار از فولات و امگا3 است؛ پیشنهاد می‌کنیم این ماده مقوی را در برنامه غذایی بگنجانید.
    بافت مغز شباهت زیادی به گردو دارد و برخی محققین و دانشمندان بر این باورند که این شباهت نشان می‌دهد مصرف گردو بر عملکرد مغز تاثیرگذار است. 
  • گردو و آجیل منجر به بهبود حافظه نوزاد می‌شود:
    مصرف گردو رشد مغز را تسریع و حافظه نوزاد تقویت می‌کند. 
  • با گردو خوابی آرام خواهید داشت:
    گردو سرشار از ملاتونین است که موجب آرامش در خواب و تنظیم عملکرد بدن در طول خواب می‌شود. 
  • گردو منبع غنی از مواد ضروری است:
    گردو سرشار از مواد معدنی ضروری برای رشد نوزاد است. بخش زیادی از منیزیم، کلسیم، فولات، پتاسیم و آهن بدن از گردو تامین می‌شود.
    کلسیم موجب تقویت استحکام استخوان‌ها، پتاسیم و سدیم موجب تعادل الکترولیت، آهن کنترل سطح هموگلوبین خون و فسفر هم موجب هضم و ترمیم و تولید پروتئین در بدن می‌شود. 
  • گردو آنتی اکسیدان بسیار قوی است:
    گردو آنتی اکسیدان بسیار زیادی دارد و موجب پاکسازی بدن از سموم و حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود. 

چطور باید به کودکان آجیل سرو کنیم؟ 

معمولا برای تکمیل رشد بدن نوزادان و کودکان زیر سه سال باید از موادغذایی مقوی استفاده کنید تا تمام نیاز بدن را به ویتامین و سایر موادمعدنی تامین کنید. یکی از منابعی که می‌تواند برای کودکان مفید باشد آجیل‌ است که می‌توان آن را به صورت پودر شده و آسیاب شده در وعده‌های غذایی یا میان وعده به کودک داد. برخی از مغزهای موجود در آجیل مانند گردو ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند به تنهایی بخش بزرگی از کمبود ویتامین و مواد معدنی را تامین کند. 

برای اینکه کودک به خوردن غذا تشویق شود باید از روش‌های مختلف و جذابی استفاده کنید، به عنوان مثال می‌توانید آجیل آسیاب شده را با شیر گرم ترکیب کنید و با نی‌های طعم‌دار به کودک خود بدهید. درشت بودن آجیل ممکن است موجب خفگی کودک شود به همین دلیل بهتر است مغز گردو را کامل آسیاب و ریز کنید. علاوه بر استفاده از نی‌های طعم‌ دار می‌توانید از چند روش جالب دیگر برای قرار دادن گردو در برنامه غذایی کودکان استفاده کنید: 

  • کره گردو برای نوزاد
    یکی از مقوی‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توان آن را در وعده صبحانه نوزاد قرار داد، کره گردو است. کره گردو انرژی لازم برای کل روز را تامین می‌کند و می‌توان آن را با یک تکه نان یا سیب به نوزاد داد.
    برای تهیه کره گردو به نصف پیمانه مغز گردو و دو قاشق روغن نارگیل نیاز دارید. ابتدا گردوها را کمی تفت داده و در غذاساز بریزید و کامل آن را آسیاب کنید، زمانی که بافت نرمی پیدا کرد و به روغن افتاد کره گردو آماده است و می‌توانید آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید و داخل ظرف دربسته قرار دهید.
  • میلک شیک گردو برای نوزاد
    برخی از نوزادان و کودکان طعم شیر را دوست ندارند و در برابر خوردن آن مقاومت می‌کنند، میلک شیک گردو می‌تواند یک گزینه مناسب برای کسانی باشد که نه گردو می‌خورند و نه شیر گاو. 
    برای تهیه آن به یک لیوان شیر گاو، یک عدد موز، یک قاشق عسل و نصف پیمانه گردو آسیاب شده نیاز دارید. 
  • گردوی شکری برای نوزاد
    کودکان و نوزادان به خوردنی‌های شیرین علاقه بسیاری دارند و گردوی شیرین می‌تواند یک خوراکی هیجان‌انگیز برای آن‌ها باشد. ابتدا گردوها را پوست کنده و در سینی فرد قرار دهید تا کمی تفت داده و از حالت خامی خارج شوند. سپس ترکیب آب، شکر، عسل، نمک و کمی روغن را روی حرارت بگذارید تا گرم شود و بعد از 15 دقیقه گردوها را از فر خارج کرده و داخل این ترکیب بریزید و روی حرارت ملایم اجازه دهید تا گردوها حالت کاراملی پیدا کنند. 
  • پوره سیب و گردو برای نوزاد
    پوره سیب و گردو یک میان‌وعده کامل و غنی برای کودکان است. برای تهیه آن یک سیب را پوست کنده و برای 10 دقیقه آن را با یک چهارم پیمانه گردو بخارپز کنید. سپس ترکیب را داخل غذاساز ریخته و خوب مخلوط کنید تا پوره سیب بافت نرمی داشته باشد. 

آیا دادن گردو به نوزادان مفید است؟ 

بدن نوزادان و کودکان برای رشد جسمی و ذهنی نیاز به ویتامین، پروتئین، کلسیم، فیبر، مواد مقوی و سایر موادمعدنی دارد که همه‌ی آن‌ها را نمی‌تواند از شیر مادر دریافت کند. به همین دلیل باید برنامه غذایی آن طوری باشد تا کمبود این موادغذایی جبران شود.
گردو یکی از کامل‌ترین مغزهایی است که می‌تواند بخش بزرگی از نیاز بدن به این مواد را تامین کند. به همین دلیل گردو را در وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های نوزاد قرار دهید. استفاده از گردو در کنار فواید بسیاری که دارد، دارای معایبی است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند برای بدن مضر باشد.

اگر شما هم بعد از مطالعه این مقاله علاقه مند به خرید مغز گردو و استفاده از آن برای کودکتان هستید فروشگاه پوست کاغذی یکی از معتبرترین مراکز خرید گردو است.

`

دیدگاه شما