درباره خواص برگ گردو بیشتر بدانید!

درباره خواص برگ گردو بیشتر بدانید!

مغز گردو یکی از پرطرفدارترین و مفیدترین خشکباری است که باید مصرف آن را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید. این مغز پرخاصیت سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید است که به سلامت بدن کمک بسیار زیادی می‌کند. از طرفی؛ جالب است بدانید فسفر موجود در گردو با ماهی و تخم مرغ برابر است و ویتامین‌های موجود در آن موجب آرامش و خواب مطلوب می‌شود.
خواص درمانی و خوراکی گردو به قدری زیاد بوده که توصیه استفاده از آن در طب سنتی قدمتی هزار ساله دارد. در قرن‌های گذشته از مغز گردو برای درمان بیماری‌های مختلف و تهیه دارو استفاده می‌کردند. البته فواید گردو فقط محدود به مغز آن نیست بلکه از برگ درخت گردو هم می‌توان برای درمان عارضه‌های مختلف استفاده کرد.

اگر به دنبال خواص درمانی برگ درخت گردو هستید مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه علاوه بر خواص برگ گردو درباره طبع گردو، تهیه دمنوش برگ گردو و نحوه مصرف آن اطلاعات کاربردی و مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

طبع برگ گردو چیست؟

در طب سنتی طبع انسان را به چهار دسته گرم، سرد، خشک و تر تقسیم‌بندی کرده‌اند و مزاج افراد هم به دو دسته بلغمی و سودا تقسیم می‌شود. اما طبع گردو چیست؟ گرم است یا سرد؟
گردو به عنوان یک میوه سردسیری شناخته شده که طبع گرم و خشکی دارد. از مغز گردو در طب سنتی برای از بین بردن مزاج بلغمی استفاده می‌کنند و برگ این درخت می‌تواند برای کسانی که طبع سرد و تر دارند مناسب باشد.
از آنجایی که گردو طبع گرمی دارد، کسانی که گرم مزاج هستند باید در مصرف آن دقت کنند.
گرم بودن طبع گردو مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها سلامت قلب و عروق، درمان کم خونی و کاهش وزن است.

خواص برگ گردو چیست؟

گردو یکی از معدود خشکباری است که علاوه بر مغز گردو، برگ درخت آن هم قابل استفاده خواهد بود. از مهم‌ترین خواص درمانی برگ گردو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برگ گردو؛ بهبوددهنده عفونت بدن

برخی از بیماری‌های عفونی و باکتریایی چون تبخال، جوش چرکی، قارچ، زگیل و موراد این چنینی را می‌توان با برگ درخت گردو تا حد خوبی درمان کرد. برای درمان بیماری‌های عفونی هم می‌توان از دمنوش برگ گردو استفاده کرد و هم می‌توان آن را به صورت مستقیم روی محل مورد نظر قرار داد. برای درمان تبخال بهتر است خمیر برگ گردو را آماده کنید و روی جوش چرکی یا تبخال قرار دهید، بدین ترتیب نفتالن موجود در پوست گردو موجب بهبود آن می‌شود.

برگ درخت گردو؛ درمان‌کننده اسهال

دمنوش برگ گردو برای دستگاه گوارش و هضم غذا بسیار مفید است، کسانی که از مشکلات معده، روده و دل درد رنج می‌برند می‌توانند از این دمنوش استفاده کنند. 

برگ گردو؛ بهبوددهنده دیابت

دیابت امروزه به یکی از بیمار‌ی‌های شایع در سراسر جهان تبدیل شده و هر ساله زنان و مردان بسیاری را درگیر خود می‌کند. برگ درخت گردو با کاهش میزان قند خون می‌تواند مقاومت بدن به انسولین را کاهش دهد و به کنترل قند بدن کمک کند. افراد دیابتی بهتر است با مشورت پزشک خود روزی یکبار از دمنوش برگ درخت گردو مصرف کنند.

برگ گردو؛ از بین‌برنده سلول‌های سرطانی

شایع‌ترین بیماری قرن جدید سرطان است که هنوز هم پزشکان نتوانسته‌اند راه درمان قطعی برای این عارضه پیدا کنند. برگ گردو سرشار از آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند موجب از بین بردن سلول‌های سرطانی شود. فلاونوئید موجود در برگ درخت گردو به همراه آنتی اکسیدان از رشد رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.
با افرایش سطح ایمنی بدن، توانایی بافت‌ها و سلول‌های داخلی برای مبارزه با سلول‌های سرطانی افزایش می‌یابد.

برگ گردو؛ مانعی برای ریزش موها

دانشمندان و محققان توانسته‌اند ثابت کنند که دمنوش برگ درخت گردو برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش موی سر موثر است. علاوه بر دمنوش برگ گردو می‌توانید عصاره برگ گردو را خارج کرده و با شامپو مخلوط کنید و به صورت روزانه یا یک روز در میان از آن استفاده کنید.

برگ گردو؛ درمان مشکلات کبدی

اگر از مشکلات کبدی رنج می‌برید و می‌خواهید از طریق طب سنتی آن را درمان کنید بهتر است سراغ دمنوش برگ درخت گردو بروید. برگ درخت گردو برای بیماری‌های کبدی چون فیبروز و سیروز بسیار موثر است و از کبد در برابر آسیب‌های مختلف جلوگیری می‌کند و موجب پاکسازی کبد می‌شود. 

برگ درخت گردو؛ درمان درد مفاصل 

درد مفاصل و آرتروز از بیماری‌هایی هستند که درد آن‌ها فقط با مصرف مسکن بهبود می‌یابد. طب سنتی برای کسانی که از درد مفاصل، آرتروز، پیچ خوردگی عضلات و غیره رنج می‌برند دمنوش درخت گردو را توصیه می‌کند. مصرف روزی دو الی سه مرتبه از این دمنوش می‌تواند موجب کاهش درد و التهابات شود. 

برگ گردو؛ رفع سردردهای میگرنی 

سردردهای میگرنی به قدری شدید و اذیت‌کننده است که فرد را به جنون می‌رساند، مصرف روتین و روزانه دمنوش برگ گردو می‌تواند سردردهای میگرنی را کاهش دهد.

دمنوش برگ گردو؛ موثر برای پوست 

در برگ درخت گردو ترکیبی به نام تانن وجود دارد که به لیفت کردن صورت، منقبض کردن عضلات، سفت کردن عضلات و سلول‌های پوستی کمک بسیاری می‌کند.
مصرف برگ درخت گردو به صورت خمیر یا دمنوش موجب سلامت پوست صورت می‌شود. 

طرز تهیه دمنوش برگ گردو 

برای تهیه این دمنوش باید از برگ درخت گردو خشک شده استفاده کنید، کسانی که مشکلات کبدی، گوارشی و موارد مشابه دارند باید دو قاشق غذاخوری بزرگ از برگ گردو را درون یک لیتر آب بریزند و اجازه دهند 10 الی 15 دقیقه بجوشد. سپس آن را همراه با کمی عسل، خرما یا شیره انگور میل کنند. 

افرادی که مشکل دیابت و قند خون دارند باید 2 الی 7 قاشق از برگ گردو خشک شده را در یک لیتر آب بجوشانند. 

موارد منع مصرف برگ گردو

قبل از مصرف دمنوش یا خمیر برگ گردو باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید: 

  • تست حساسیت انجام دهید تا بدانید که آیا به برگ گردو حساس هستید یا خیر، برای این کار می‌توانید کمی از خمیر گردو را روی پشت دست خود که بسیار نازک و حساس است تست کنید. 
  • اگر زخم باز دارید و وسعت آن بالاست، نباید از خمیر برگ گردو استفاده کنید. 

شیوه استفاده از برگ درخت گردو

از برگ درخت گردو می‌توان به صورت دمنوش یا خمیر استفاده کرد. برای تهیه خمیر آن باید برگ‌ها را کمی با آب بخیسانید و آن را انقدر بکوبید تا به صورت خمیر درآید. قدرت تاثیرگذاری دمنوش برگ گردو به مراتب بسیار بیشتر از خمیر آن است. 

گردو، درمان‌ کننده بیماری‌های مختلف از قدیم‌الایام تا به امروز 

با مطالعه این مطلب قطعا متوجه شده‌اید که طبع گردو چیست و از آن برای درمان چه بیماری‌هایی می‌توان استفاده کرد. گردو با وجود فواید و مزایای بسیاری که دارد دارای معایبی است که در صورت عدم رعایت اعتدال در مصرف آن گریبان گیر شما خواهد شد. پس بهتر است اگر بدن سالمی دارید، باردار هستید یا بیماری زمینه‌ای دارید در مصرف گردو اعتدال را رعایت کنید.

`

دیدگاه شما