آیا گردو برای قند خون یا دیابت مفید است؟

آیا گردو برای قند خون یا دیابت مفید است؟

روش‌های سنتی و گیاهی در مقایسه با روش‌های دارویی یکی از بهترین و کم‌عارضه‌ترین راه‌های درمانی هستند. از قدیم تا امروز گردو یکی از موثرترین مغزیجات در درمان بسیاری از بیماری‌ها بوده، نه تنها از گردو بلکه از برگ درخت گردو نیز عنوان دارویی کاربردی استفاده می‌کنند.
گردو به عنوان پرمصرف‌ترین مغز خشک در جهان آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی دارد و منبع غنی از موادمعدنی و مغذی است. ای مغز خوشمزه اصیل در بهبود بیماری‌های مختلف گوارشی، قلبی، عروقی و دیابت نیز موثر است و با وجود اینکه پیوند عمیقی با دیابت دارد اما درمان‌کننده آن نیست بلکه با مدیریت گرسنگی، کاهش قند خون و تنظیم انسولین بدن موجب بهبود این عارضه می‌شود. اکنون با توجه به فواید و خواص درمانی که دارد، بهتر است مصرف آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

با گردو از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کنید!

اگر مبتلا به دیابت هستید، آشنایی با نقش گردو و ارتباط آن با دیابت به بهبود وضعیت شما کمک خواهد کرد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، می‌دانند که وعده‌های غذایی تاثیر زیادی در میزان قند خون بدن دارد. جالب است بدانید؛ کربوهیدرات بیش از پروتئین میزان قند خون را افزایش می‌دهد و گردو فقط مقدار بسیار ناچیزی کربوهیدرات دارد. از طرفی؛ چربی، پروتئین و فیبر موجود در گردو می‌تواند از افزایش ناگهانی قند خون نیز جلوگیری کند.

معمولا کسانی که مبتلا به دیابت هستند باید در برنامه غذایی خود به جای استفاده از غذاهای پرکربوهیدرات و تصفیه شده از غذاهایی با کربوهیدرات کم و پروتئین بالا استفاده کنند. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه مصرف 28 گرم گردو برای 5 یا 6 بار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

خوردن گردو چه تاثیری در قند خون بدن دارد؟

مصرف گردو موجب مقاومت در برابر انسولین، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کنترل سطح گلوکز خون می‌شود. فیبر بالای موجود در گردو رژیمی بوده و به مدت زمان بیشتری برای هضم و شکسته شدن نیاز دارد، به همین دلیل قند را بسیار آهسته وارد جریان خون می‌کند و این کار از افزایش ناگهانی آن در بدن جلوگیری خواهد کرد.

گردو و قند خون

آیا گردو بهبود دهنده بیماری دیابت است؟

تاثیر گردو در درمان بیماری دیابت(قند خون) مانند دارو عمل نمی‌کند و تنها 0.3 درصد می‌تواند قند خون را کنترل کند. اما اگر مصرف آن را به صورت روتین و روزانه ادامه دهید قطعا تاثیر مثبتی روی بهبود بیماری دیابت خواهد داشت.

برای قند خون روغن گردو بهتر است یا مغز گردو؟

برای پاسخ به این سوال باید به ارزش غذایی مغز گردو و روغن گردو توجه کنید. ارزش غذایی روغن گردو از مغز گردو بسیار کمتر است به همین دلیل روغن گردو شاید به اندازه مغز گردو در بهبود بیماری و عارضه‌های مختلف موثر نباشد. با وجود اینکه میزان کالری دریافتی از روغن گردو به مراتب بسیار بیشتر از مغز گردو است اما روی کنترل میزان قند خون تاثیر زیادی ندارد. اگر می‌خواهید بیماری خود را بهبود دهید به جای روغن گردو از مغز گردو استفاده کنید.

با خواص شگفت‌انگیز گردو برای دیابت آشنا شوید!

تاکنون پزشکان و محققان مطالعات بسیاری روی گردو و تاثیر آن بر بهبود و درمان بیماری‌های مختلفی چون دیابت انجام داده‌اند. گردو با وجود اینکه در بهبود بیماری دیابت یا قند خون تاثیر مثبتی دارد اما نمی‌توان از آن به عنوان یک راه درمان قطعی استفاده کرد. از دیگر تاثیرات گردو در بیماری قند خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قند خون زمانی که بالا می‌رود موجب آسیب به پانکراس می‌شود، گردو می‌تواند به ترمیم اندام‌های داخلی کمک کند و موجب بهبود عملکرد پانکراس شود تا وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
  • مصرف گردو میزان هموگلوبین و کلسترول خون را که در تنظیم قندخون تاثیرگذار است، کنترل می‌کند.
  • دم‌کرده برگ گردو به دلیل میزان بالای فلائونیدها از وخامت و شدت بیماری دیابت جلوگیری می‌کند.

چرا باید از خواص گردو برای دیابت بهره ببریم؟

مصرف داروهای شیمیایی برای درمان دیابت با وجود اینکه می‌توانند موجب بهبود بیماری شوند اما متابولیسم بدن بعد از استفاده از آن‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شود. به همین دلیل بهتر است تا جای ممکن از مصرف داروهای شیمیایی بپرهیزید و با داروهای گیاهی و طب سنتی بیماری را کنترل و درمان کنید.

گردو سرشار از منگنز، ملاتونین، چربی و امگا 3 و6 زیادی است. این مواد مقوی نه تنها برای بیماران دیابتی بلکه برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، رشد موها، بهبود کیفیت خواب شبانه و بهبود عملکرد اندام‌های داخلی نیز موثر است.

آیا چربی موجود در گردو برای دیابت مضر است؟

گردو چربی بسیار زیادی دارد و به عنوان یک مغز پرکالری شناخته می‌شود، اما تنها مغزی است که سرشار از PUFAs یا اسیدهای چرب غیراشباع است و در صورت مصرف به اندازه و البته منظم می‌تواند میزان قند خون بدن را کنترل کند.

کالری گردو چقدر است؟

هر ماده غذایی مقدار مشخصی کالری دارد که نشان‌دهنده‌ی انرژی آن است. میزان کالری با توجه به حجم ماده غذایی افزایش پیدا می‌کند. برای مثال؛ هر عدد گردو دارای 26 کیلو کالری است و هر 25 عدد گردوی کامل با اندازه متوسط دارای 654 کیلوکالری و 2738 کیلوژول انرژی است. با این آمار و ارقام می‌توان گفت که گردو نه تنها کالری بالایی دارد بلکه می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره بدن را نیز تامین کند. چربی گردو در دسته چربی‌های مفید قرار گرفته و مصرف به اندازه آن هیچ ضرر و زیانی برای بدن ندارد.
لازم به ذکر است که میزان کالری گردوی سیاه بسیار کمتر از گردوی معمولی است. به عبارتی؛ هر 100 عدد گردو سیاه دارای 618 کیلوکالری است.

برای کنترل قند خون گردو بخورید!

گردو منبع خوبی از پروتئین‌، چربی و کربوهیدرات است و با کالری بالایی که دارد نیاز بدن به ویتامین‌های مختلف را تامین می‌کند، اگر به دنبال تناسب اندام هستید نباید در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی کنید چرا که می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود. در مطالعات انجام شده در زمینه بیماری دیابت مشخص شده که احتمال بروز دیابت نوع دو در کسانی که گردو مصرف می‌کند بسیار کمتر از دیگران است.
در این مقاله به تاثیر گردو در بهبود بیماری دیابت پرداختیم، گردو با وجود اینکه هیچ ماده شیمیایی ندارد اما زیاده‌روی در مصرف آن با عوارضی همراه است که می‌توانید در مقاله عوارض گردو آن‌ها را مشاهده کنید هچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر خواص گردو می‌توانید به مقاله جامع خواص گردو مراجعه کنید.

`

دیدگاه شما