گردوی کهنه را چکار کنیم؟

گردوی کهنه را چکار کنیم؟

نگهداری گردوی کهنه

گردوی کهنه چیست؟

معمولاً وقتی صحبت از گردوی کهنه می‌شود، گردوی مانده و کپک‌زده به ذهن می‌رسد که از سال ‌گذشته باقی مانده است. پیش از هرچیز، باید روشن شود که منظور از «سال» چیست. سال گردو درواقع زمان برداشت محصول است. این سال برای میوه‌های دیگر هم صدق می‌کند. در تویسرکان و عمدتاً مناطق سردسیر، سال گردو در فصل پاییز و به‌خصوص، مهرماه است. این زمان برای مناطق مختلف با آب و هوای گوناگون، متفاوت است. برای مثال، فصل برداشت گردوهای کن و شهریار در ماه‌های مرداد و تیر است.

فروش عمده گردو پوست کاغذی

قیمت روز انواع گردو باپوست،‌ مغز گردو و…

با گردوی کهنه چه کنیم

اگر گردوی کهنه با پوست است، باید شکسته شود. گردوی کهنه بیشتر در رستوران‌ها و برای استفاده در خوراک‌هایی مثل فسنجان یا ترکیب‌کردن با دسرها و شیرینی‌ها کاربرد دارد. ازآنجاکه این گردو مزه‌ی تندی گرفته، باید با مواد دیگر ترکیب شود تا این مزه‌ی تند در غذا حس نشود.

اگر گردوی کهنه به‌صورت مغز است و در یخچال نگهداری شده، امکان استفاده از آن وجود دارد. در غیر این صورت، نباید آن را مصرف کرد؛ چون باعث مسمومیت می‌شود.

گردو هرچه بیشتر بماند، چرب‌تر می‌شود. به‌همین دلیل، در مصارفی مثل روغن‌گیری یا تهیه‌ی زیتون پرورده و کلوچه نیز کاربرد دارد. لازم به تأکید است که در هرکدام از این غذاها یا دسرها و شیرینی‌ها که از گردوی کهنه استفاده می‌شود، باید با مواد دیگر ترکیب شود تا مزه‌ی آن به‌تنهایی حس نشود.

بهتر است به‌جز این مصارف، از خرید گردوی کهنه خودداری کنیم، به‌ویژه با پوست؛ چون گردوی کهنه تغییر رنگ داده و تیره‌تر شده و وزنش هم کاهش پیدا کرده است. رنگ گردوی کهنه‌ای که سفید بوده، به گلبهی متمایل است و با خوردن چند مغز آن، مزه‌ی تند و تیزی که به‌دلیل چرب‌ترشدن پیدا کرده، کاملاً حس می‌شود.

معمولاً باغدارهای سرشناس و معتبر گردوی کهنه را نگه نمی‌دارند و با بار گردوی تازه مخلوط نمی‌کنند. با وجود این، کسانی هم هستند که به‌سبب ارزان‌تربودن، مغز گردوی کهنه یا با پوست آن را با گردوهای تازه مخلوط می‌کنند و می‌فروشند. بنابراین، مهم است گردو را از کجا و چه فروشنده‌ای می‌خرید.

`

دیدگاه شما