اثر گردو بر چربی خون

اثر گردو بر چربی خون

تا به حال درباره تاثیر گردو بر چربی خون شنیده‌اید؟ عوامل بسیاری بر کاهش چربی خون بدن موثر هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش وزن، برنامه غذایی سالم، کاهش مصرف قند و کربوهیدرات، مصرف میوه، مصرف ماهی‌های چرب و دارای امگا3، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی و کنسروی، مصرف پروتئین‌های گیاهی، غلات کامل و فعالیت‌های هوازی اشاره کرد.
گردو هم یکی از مغزهای مقوی است که می‌تواند بر سطح چربی بدن تاثیر بگذارد و موجب کاهش آن شود، تاکنون مطالعات زیادی در سراسر جهان روی این موضوع انجام شده که همگی آن‌ها نشان‌دهنده خواص گردو در کاهش چربی بدن(تری گلیسیرید) است.
در ادامه این مطلب قصد داریم تا بر اساس مطالب علمی منتشر شده به طور خلاصه و مفید به تاثیر گردو بر تری‌گلیسیرید یا چربی خون اشاره کنیم، پس تا انتها این مطلب علمی با ما همراه باشید.

آیا واقعا گردو در کاهش چربی خون موثر است؟

اگر بدن نتواند چربی‌ها و تمام کالری‌های دریافتی را بسوزاند، این چربی‌ها به صورت تری‌گلیسیرید که رایج‌ترین نوع چربی است در بدن ذخیره می‌شوند تا در زمان لازم به صورت انرژی مصرف شوند.
تری‌گلیسیرید مهم‌ترین منبع تامین انرژی بدن است که اگر از مقدار مشخص شده بیشتر شود احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هم به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند. سطح تری‌گلیسیرید در بدن انسان باید بین 150 تا 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

به نقل از یک منبع معتبر در این زمینه؛ گردو سرشار از اسید چرب امگا3 و فیتو استرولها است که برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. اسید چرب امگا3 می‌تواند باعث افزایش و کاهش سطح تری‌گلیسیرید یا HDL و LDL و کاهش پلاک‌های آترواسکلروتیکی در بدن شود. گردو در مقایسه با سایر مغزها دارای امگا3 بیشتری است و در کنترل و بهبود چربی خون بهتر عمل می‌کند.
این خوراکی محبوب علاوه بر ترکیبات بسیار مفیدی که دارد حاوی ویتامین E و ویتامین B،  ایکوزا پنتاتونیک اسید، دکوزا هگزانوئیک اسید و سایر عناصر معدنی است که با کاهش میزان لیپید و بافت‌های چربی موجب کاهش چربی خون می‎شود.

علاوه بر خواص بی‌شماری که مغز گردو دارد، دمنوش برگ درخت گردو هم می‌تواند موجب کاهش چربی خون شود. برای تهیه این دمنوش باید 2 گرم برگ گردو خرد شده را درون یک لیوان آب ریخته و اجازه دهید برای 5 تا 10 دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کنید و برای تاثیرگذاری بیشتر سه بار در روز از آن بنوشید. این دمنوش می‌تواند علاوه بر کاهش کلسترول بدن قند و فشار خون را پایین آورد و موجب از بین رفتن درد مفاصل شود.

مقدار مجاز مصرف گردو برای هر نفر چقدر است؟

گردو هم مانند سایر خشکبار در کنار فواید و مزایای بسیاری که دارد دارای معایب و عوارضی نیز است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. گردو هم مانند دیگر خوراکی‌ها اگر بیش از حد مصرف شود می‌تواند برای بدن مضر باشد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.
آزمایشات نشان داده است که در هر 100 گرم گردو 68 گرم چربی وجود دارد که بخشی از آن اسیدهای چرب غیراشباع چون اسید لینولئیک، اسید لینولنیک و 70 درصد آن را اسیدهای چرب تشکیل داده‌اند. هر فردی در طول روز مجاز است 45 گرم گردو مصرف کند، بدین ترتیب می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و چربی خون جلوگیری کرد. مصرف گردو می‌تواند احتمال بسته شدن عروق خونی را تا 70 درصد کاهش دهد.

آزمایش تاثیر مصرف گردو بر چربی خون

محققان و دانشمندان برای اثبات علمی این موضوع که آیا گردو موجب کاهش چربی خون می‌شود یا نه آزمایشی انجام دادند. آن‌ها این آزمایش را با 112 نفر که سن‌شان 25 تا 75 سال بود شروع کردند. حدود 70 درصد داوطلبین زنان بودند، سپس این افراد را به دو گروه تقسیم کردند و به هر گروه 62 گرم گردو دادند تا روزانه از آن بخورند و مقدارش را ثبت کنند. سپس از گروه دیگر خواستند تا برای جبران کالری اضافه شده(366 کالری) کمتر غذا بخورند و این روال تا 6 ما ادامه داشت. محققان فشار خون، کلسترول و میزان قند خون افراد را هر سه ماه یکبار اندازه‌گیری می‌کردند.

بعد از اتمام دوره محققان دریافتند که میزان کلسترول بد یا LDL در افرادی که گردو مصرف می‌کردند کاهش پیدا کرده و وزن هر دو گروه چه با مصرف گردو و چه با کاهش حجم غذاها ثابت مانده است، بدین ترتیب گردو هیچ تاثیری روی فشار خون و چربی خون افراد نداشت. این آزمایش نشان داد که خوردن گردو با وجود کالری و چربی بالایی که دارد نمی‌تواند موجب افزایش چربی خون بدن شود.
محققان و دانشمندان ثابت‌ کرده‌اند که مصرف گردو نه تنها از ابتلا به چربی خون جلوگیری می‌کند بلکه در افرادی که چربی خون دارند موجب کنترل و بهبود این عارضه می‌شوند.

گردو؛ خوراکی موثر در کاهش چربی خون

همانطور که در این مطلب گفتیم؛ گردو خواص درمانی و خوراکی بسیار زیادی دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی و عضلات قلب و سیستم عصبی فرد می‌شود. از طرفی؛ انرژی بالای گردو می‌تواند برای سالمندان بسیار مفید باشد، این مغز مقوی که سرشار از چربی‌های غیراشباع است با کاهش کلسترول و چربی بدن موجب افزایش سلامت قلب می‌شود. مصرف به اندازه گردو موجب کاهش چربی بد و کنترل چربی خون می‌شود، به همین دلیل بهتر است مصرف این ماده مقوی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

در این مقاله به تاثیر گردو بر چربی خون پرداختیم، گردو با وجود اینکه هیچ ماده شیمیایی ندارد اما زیاده‌روی در مصرف آن با عوارضی همراه است که می‌توانید در مقاله عوارض گردو آن‌ها را مشاهده کنید هچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر خواص گردو می‌توانید به مقاله جامع خواص گردو مراجعه کنید.

`

دیدگاه شما