آیا خوردن گردو در بارداری مفید است؟

آیا خوردن گردو در بارداری مفید است؟

یکی از دغدغه‌های زنان در دوران بارداری، چاقی و افزایش وزن است. افزایش وزن در این دوران امری طبیعی است و نمی‌توان مانع آن شد، اما می‌توان با راه و روش‌های مختلف و البته کاربردی و بدون خطر آن را کنترل کرد. در اولین گام؛ برای داشتن بدنی سالم و سلامت، باید برنامه غذایی اصولی و متعادلی داشته باشید. اگر رژیم غذایی دارید باید به میزان کالری، کربوهیدرات و پروتئین دریافتی توجه کنید.
در رژیم‌ غذایی ویژه دوران بارداری، گردو نقش تاثیرگذاری و بسیار مهمی می‌تواند داشته باشد. فیبر، پروتئین و چربی گردو به قدری بالا است که دیرتر از حد معمول احساس گرسنگی خواهید کرد. فیبر بالای گردو و چربی سالم آن باعث شده که در موادغذایی مختلف از آن استفاده شود. گردو علاوه بر اینکه از بالا رفتن فشار خون و قند بدن جلوگیری می‌کند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را نیز کاهش می‌دهد. پزشکان مصرف این خوراکی محبوب را در دوران بارداری توصیه می‌کنند.

اما سوالاتی که ممکن است در ذهن‌تان ایجاد شود؛ آیا مصرف زیاد گردو برای مادر و جنین خطرناک است؟ آیا مصرف آن برای زنان باردار مقدار مشخصی دارد؟ و ده‌های سوال مشابه دیگر.
در این مطلب اطلاعات کاملی درباره ارزش غذایی گردو، خواص گردو برای زنان باردار، مصرف بیش از اندازه گردو و خطراتی که برای جنین دارد آشنا خواهید شد.

خرید گردو

ارزش غذایی گردو برای زنان باردار

گردو هم به صورت خشک و هم به صورت خیس برای همه قابل استفاده است. همانطور که گفتیم این خوراکی اصیل ایرانی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد که مقدار آن در حالت خشک و خیس متفاوت است. در جدول زیر ارزش غذایی گردو در هر دو حالت بررسی شده است.

ارزش غذاییدر ۱۰۰ گرم گردو خشکدر ۱۰۰ گرم گردو خیس
کالری۶۱۸ کیلوکالری۵۰۴ کیلوکالری
کربوهیدرات۹.۹۱ گرم۸ گرم
پروتئین ۲۴ گرم۱۹.۶۱ گرم
چربی۵۹ گرم۴۸ گرم
آب۴ گرم۲۲.۷۳ گرم
فیبر۶.۸ گرم۵.۵۴ گرم
قند۱.۱ گرم۰.۹ گرم
کلسترول۰ گرم۰ گرم
ویتامین A۲ میکروگرم۱.۶۳ میکروگرم
ویتامین B۱.۷ میکروگرم۱.۳۹ میکروگرم
ویتامین C۱.۸ میکروگرم۱.۴۷ میکروگرم
ویتامین E۱.۸ میکروگرم۱.۴۷ میکروگرم
ویتامین K۲.۷ میکروگرم۱.۲ میکروگرم
تیامین۰.۰۶ میکروگرم۰.۰۵ میکروگرم
ریبوفلاوین۰.۱۷ میکروگرم۰.۱۱ میکروگرم
نیاسین۰.۴۷ میکروگرم۰.۳۸ میکروگرم
کولین۳۲.۱ میکروگرم۲۶.۱۶ میکروگرم
پانتوتنیک اسید۱.۶۶ میکروگرم۱.۳۵ میکروگرم
ویتامین B6۵۸ میکروگرم۰.۴۸ میکروگرم
ویتامین B9۳۱ میکروگرم۲۵.۲۸ میکروگرم
ویتامین B12۰ میکروگرم۰ میکروگرم
آهن۳.۱۲ میلی‌گرم۲.۵۴ میلی‌گرم
منیزیم۲۰۱ میلی‌گرم۱۶۳ میلی‌گرم
کلسیم۶۱ میلی‌گرم۴۹.۷۲ میلی‌گرم
فسفر۵۱۳ میلی‌گرم۴۱۸.۱۰ میلی‌گرم
پتاسیم۵۲۳ میلی‌گرم۴۲۶ میلی‌گرم
سدیم۲ میلی‌گرم۱.۶۳ میلی‌گرم
روی۳.۳۷ میلی‌گرم۲.۷۵ میلی‌گرم
مس۱.۳۶ میلی‌گرم۱.۱۱ میلی‌گرم

مقدار گردو در رژیم غذایی دوران بارداری

یکی از مهم‌ترین اصولی که در زمان بارداری باید به آن توجه داشته باشید، برنامه غذایی سالم و البته اصولی است. وجود مغزیجات و آجیل‌ها در برنامه غذایی ضروری است، تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد جنین در مغزهای مختلف(بادام، گردو، پسته و خوراکی‌های مشابه) قرار دارد. یکی از مهم‌ترین این خوراکی‌ها گردو بوده که در رشد مغز جنین تاثیر مثبتی دارد.
از فواید مصرف گردو در دوران بارداری می‌توان به افزایش سطح بینایی، سطح IQ و رشد مغز، قوی شدن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌هایی چون اگزما و آسم، رشد سیستم عصبی جنین، بهبود تمرکز و صدها دلیل دیگر اشاره کرد.
هر ماده غذایی در صورتی که اصولی استفاده شود، عملکرد مثبتی خواهد داشت. از طرفی؛ زیاده‌روی در مصرف آن هم عوارضی خواهد داشت. این عوارض هم سلامت مادر و هم سلامت جنین را تهدید می‌کند، از این رو پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف روزانه 2 تا 3 عدد گردو (30 گرم) برای مادران باردار مجاز است. مصرف بیش از این مقدار می‌تواند با عوارض بسیاری همراه باشد.

روش‌های مصرف گردو در بارداری

خانم‌های باردار می‌توانند گردو را به شیوه‌های مختلفی در برنامه غذایی خود بگنجانند. ما در این بخش توضیحات مختصری خواهیم داد:

  • سه عدد گردو را خرد کرده و به همراه یک قاشق غذاخوری عسل و یک لیوان آب میل کنید. این ترکیب می‌تواند سردرد و بی‌خوابی را نیز درمان کند.
  • اگر گردو خرد شده را با کمی پوست لیمو رنده شده و دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید، کم‌خونی و کمبود ویتامین بدن بهبود می‌یابد.
  • سه عدد گردو را ریز کنید و با کمی عسل و موز آن را ترکیب کنید. این ترکیب به دلیل انرژی بسیاری که دارد، به عنوان یک میان‌ وعده به شمار می‌رود.
  • اگر مصرف گردو برایتان سخت است یا دوست ندارید، می‌توانید از روغن آن در سالاد و غذاهای سرد استفاده کنید.
  • یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌های مصرف گردو در دوران بارداری، تهیه شیرگردو است. برای این کار 100 گرم گردو را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید. سپس آن‌ها را با 750 گرم آب و کمی هل و دارچین داخل مخلوط‌کن بریزید. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

آلرژی به گردو در دوران بارداری

بسیار نادر است یافتن افرادی که به مصرف گردو حساسیت یا آلرژی داشته باشند. بسیاری از زنان باردار بر این باورند که مصرف گردو می‌تواند در دوران بارداری منجر به حساسیت و آلرژی جنین به آجیل شود. در صورتی که اینگونه نیست و این یک تصور اشتباه است.
اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به مصرف گردو آلرژی دارید، از مصرف این خوراکی در زمان بارداری خودداری کنید. آلرژی و حساسیت به گردو دلایل مختلفی دارد که سابقه موروثی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به آلرژی در فرد است. کسانی که آلرژی فصلی دارند بیشتر در معرض آلرژی به گردو قرار می‌گیرند.
التهاب پوست، کهیر، سرفه، قرمزی و تورم، آبریزش بینی، سوزش و خارش گلو از علائم آلرژی به گردو هستند.

خطرات خوردن گردو در بارداری

همانطور که قبل‌تر گفتیم؛ مصرف هر ماده غذایی در مقابل اینکه می‌تواند فواید و مزایای زیادی داشته باشد، عوارض و معایبی هم دارد. البته استفاده بیش از اندازه آن هم برای بدن مضر است. در ادامه به خطرات خوردن گردو در بارداری می‌پردازیم:

  • احتمال خونریزی در زایمان را افزایش می‌دهد.
  • باعث اسهال و مشکلاتی گوارشی در فرد می‌شود.
  • کالری بالایی دارد، از این رو مصرف زیاد آن موجب چاقی و افزایش وزن می‌شود.
  • انرژی بالایی که گردو دارد می‌تواند موجب خارش و بثورات پوستی شود.

آیا خوردن گردو در زیبایی جنین موثر است؟

با خوردن گردو در دوران بارداری، پوست بدن نوزادتان سیاه یا تیره می‌شود. این جمله شایعه‌ای بیش نیست. این شایعات هیچ منبع علمی ندارند و هیچ پزشکی تا به حال این شایعات را تایید نکرده است.
تغذیه مادر در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد، اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند تعیین‌کننده میزان زیبایی جنین باشد. بیش از 70 درصد زیبایی جنین به ژنتیک مربوط بوده و تنها 30 درصد آن به تغذیه و سایر موارد وابسته است. مصرف گردو می‌تواند پوست صورت را زیبا و شاداب کند، از این رو مصرف روتین و روزانه آن از روز اول بارداری تا آخرین روز بی‌تاثیر نخواهد بود.

گردو؛ بهترین مکمل رژیم غذایی

گردو یکی از مغزهای پرخاصیت و پرطرفدار است که می‌توان در پخت غذاهای مختلفی از آن استفاده کرد. ارزش غذایی بالای این مغز، باعث شده تا در هر نوع برنامه رژیم غذایی گنجانده شود. افراد عادی، مادران باردار و شیرده برای کاهش وزن و داشتن بدنی سالم در برنامه غذایی خود از گردو استفاده می‌کنند. مصرف گردو در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد، گردو به دلیل فیبر بالا و کالری که دارد می‌تواند انرژی بدن را تا مدتی طولانی تامین کند.
در این مقاله به تاثیر گردو در بارداری پرداختیم، گردو با وجود اینکه هیچ ماده شیمیایی ندارد اما زیاده‌روی در مصرف آن با عوارضی همراه است که می‌توانید در مقاله عوارض گردو آن‌ها را مشاهده کنید هچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر خواص گردو می‌توانید به مقاله جامع خواص گردو مراجعه کنید.

`

دیدگاه شما