گردوی خارجی بهتر است یا ایرانی؟

گردوی خارجی بهتر است یا ایرانی؟

گردوهای موجود در بازار در دو دسته گردوهای خارجی و گردوهای ایرانی قرار دارند، همین موضوع باعث شده تا افراد در زمان خرید نتوانند تصمیم درستی بگیرند و با توجه به نیازشان گردوی مورد نظر خود را تهیه کنند. لازمه اخذ یک تصمیم درست برای خرید گردو، شناخت انواع و اقسام مختلف گردوهای ایرانی و خارجی موجود در بازار است. در این مطلب قصد داریم تا دو گونه گردو ایرانی و خارجی را بررسی کنیم تا با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی که دارند بتوانید بهترین گردو را انتخاب کنید.

ویژگی‌های گردوهای ایرانی

کشاورزان در نقاط مختلفی از کشور گردو ایرانی را پرورش می‌دهند، هر یک از این گردوها با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی که در آن کاشته شده‌اند دارای طعم و ویژگی‌های متفاوتی هستند. در کشور ما انواع مختلفی از گردو کشت می‌شود که در ادامه با مهم‌ترین و پرطرفدارترین گردوهای ایرانی آشنا خواهید شد:

گردو پوست کاغذی

این نوع گردو که 70 درصد چربی دارد دارای مغز زرد رنگ و یکدستی است و همانطور که از نامش پیداست به راحتی با دست شکسته می‌شود.

گردو دماوند

یکی از بهترین و اصیل‌ترین گردوهای ایرانی، گردوهایی است که در شهر دماوند کاشته می‌شوند. آب و هوا خوب دماوند باعث شده تا بستری مطلوب برای رشد گردو ایجاد شود. گردوهای دماوند معمولا بیضی شکل هستند و مغز آن‌ها قهوه‌ای روشن متمایل به زرد است. 

گردو تویسرکان

یکی دیگر از بهترین گردوهای ایرانی، گردو تویسرکان است که با رشد بالایی که دارد می‌تواند حجم زیادی از آن را در هر هکتار برداشت کرد. این گردو از نظر طعم، مزه، شکل ظاهری، رنگ و اندازه کیفیت خوبی دارد و چربی بالا و مغز سفید آن باعث شده تا در پخت انواع دسر و شیرینی از آن استفاده کنند.

ویژگی‌های گردوهای خارجی

گردوهای خارجی نژادهای مختلفی دارند و ویژگی هر یک از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. 

گردو آمریکایی پکان

یکی از مرغوب‌ترین و بهترین گردوهای خارجی، پکان است که اسید اولئیک بالایی دارد و همین عامل باعث شده تا به یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین گردوها تبدیل شود. چین و چروک روی سطح این نوع گردو بسیار کمتر از سایر گردوها است و با این ویژگی به راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید.  

گردو خوشه‌ای فرانسوی

اگر دنبال گردوهایی پر، درشت و سالم هستید؛ باید گردو خوشه‌ای فرانسوی را امتحان کنید. این گردوها بیضی شکل هستند و روی هر خوشه 5 تا 10 گردو وجود دارد. 

گردو چینی

یکی از گردوهایی که درصد بالایی از واردات را در کشور ما به خود اختصاص داده گردوی چینی است. گردوی چینی ظاهر بسیار زیبا و فریبنده‌ای دارد و در مقایسه با گردوی ایرانی، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. 

گردو آرژانتینی

گردو آرژانتینی شکل گردی دارد و نسبت به گردوهای دیگر پوست کاغذی آن ضخامت است. مغز زرد و یکدست این گردو باعث شده تا از آن در خشکبار و تهیه و پخت انواع دسر و شیرینی استفاده کنند. 

گردو شیلی

این گردوی پوست کاغذی به دو شکل بیضی و گرد به بازار عرضه شده است. گردو شیلی مغز سفید و پری دارد و دارای 30 درصد چربی دارد که در مقایسه با سایر گردوها چربی نسبتا کمی دارد. 

تفاوت گردوی ایرانی و خارجی

برای اینکه ثابت کنیم کدامیک از گردوها(ایرانی و خارجی) بهتر است باید به تفاوت گردوهای ایرانی و خارجی اشاره کرد. 

جنس پوست گردو

به طور کلی گردوها از نظر جنس پوستی که دارند به دو دسته پوست کاغذی و پوست سوزنی تقسیم می‌شوند. گردوهای پوست کاغذی بسیار راحت شکسته می‌شوند و پوست نازکی دارند در حالی که گردوهای سوزنی پوست بسیار سخت و ضخیمی دارند و شکستن و جدا کردن مغز آن‌ها کار راحتی نیست.
گردوهای خارجی پوست کاغذی بسیار نازک هستند و به راحتی با دست شکسته می‌شوند اما گردوهای پوست کاغذی ایرانی نسبت به نوع خارجی پوست سخت‌تری دارند. 

رنگ گردو

گردوهای خارجی رنگ بسیار روشن‌تری نسبت به گردوهای ایرانی دارند. رنگ گردوهای خارجی زرد رنگ بوده و گردوهای ایرانی بیشتر به رنگ قهوه‌ای روشن هستند. گردوهای ایرانی روشن‌ را برای خوردن و در خشکبار استفاده می‌کنند و از گردوهای تیره‌ برای پخت غذاهای مختلف استفاده می‌کنند.

سایز و اندازه گردو

در کشور ما معمولا در هر هکتاری حدود 1 تا 2 تن گردو با پوست تولید می‌شود در حالی که این آمار در کشورهای خارجی در هر هکتار بین 7 تا 10 تن است. گردوهای خارجی همه دارای سایز و اندازه یکسانی هستند اما گردوهای ایرانی اینگونه نیستند و سایزهای متفاوتی دارند. کشورهای خارجی برای کاشت گردو از دستگاه‌های به‌روز و مدرن استفاده می‌کنند تا علاوه بر کاشت گردوهایی با اندازه مشابه از رشد گردوهای پوک هم جلوگیری کنند. در ایران هم دستگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانند سایز گردوها را یکسان کنند اما هنوز دستگاهی برای جداسازی گردوهای پوک وارد کشور نشده است.

میزان چربی گردو

تفاوت اصلی گردوی ایرانی و خارجی بعد از شکل ظاهری آن‌ها در طعم و مزه گردو است. گردوهای ایرانی طعم و مزه بی‌نظیری دارند در حالی که گردوهای خارجی اینگونه نیستند، هرچه گردو مزه بهتری داشته باشد قطعا چربی آن هم بالاتر خواهد بود. 

قیمت خرید گردو

با وجود اینکه گردوهای ایرانی به روش سنتی به عمل می‌آیند اما نسبت به گردوهای خارجی قیمت بسیار بالاتری دارند و همین موضوع باعث شده تا بیشتر افراد به سمت خرید گردوی خارجی روی بیاورند. مغز گردوهای ایرانی معمولا زرد یا قهوه‌ای تیره هستند که هرچه رنگ روشن‌تری داشته باشند چربی آن‌ها بالاتر خواهد بود و طعم بهتری دارند. 

قیمت گردو خارجی

مغز گردو

گردوهای ایرانی در هر یک کیلو بین 37 تا 50 درصد مغز دارند اما گردوهای خارجی در هر یک کیلو حدود 46 تا 63 درصد مغز دارند. به همین دلیل خرید گردوی خارجی ارزش بالاتری دارد و مقرون به صرفه‌تر از گردوی ایرانی است.  

طعم و مزه گردو

طعم و مزه گردو ایرانی در غذا، دسر و شیرینی بسیار بهتر از گردوی خارجی است. گردوهای خارجی موجب تلخ شدن و تغییر رنگ غذا می‌شود، اما گردوی ایرانی اگر چند روز در غذا بماند به هیچ عنوان موجب افت کیفیت غذا نخواهد شد.

گردوی ایرانی یا خارجی؟ 

گردوهای ایرانی و خارجی انواع مختلفی دارند و هر یک با ویژگی‌های ظاهری، نحوه کاشت و طعم متفاوتی به بازار عرضه شده‌اند. بیشتر افراد در زمان خرید گردو بین گردو ایرانی و خارجی سر دوراهی قرار می‌گیرند، با وجود اینکه گردوی خارجی قیمت مناسب‌تر و ظاهر بهتری نسبت به گردوی ایرانی دارد اما کیفیت بالا و طعم گردوی ایرانی را نمی‌توان انکار کرد. در زمان خرید، شاید نتوانید گردوی ایرانی و خارجی را از هم تشخیص دهید و فقط به گفته‌های فروشنده اکتفا کنید که این کار اشتباه است. قبل از خرید سعی کنید اطلاعات جامعی در رابطه با نحوه شناخت گردوی ایرانی و خارجی، تفاوت آن‌ها با یکدیگر و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها به دست آورید.

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر معرفی گردوهای ایرانی و خارجی، شما را با ویژگی‌های گردوی ایرانی و خارجی بیشتر آشنا کنیم تا در زمان خرید به راحتی تصمیم بگیرید که کدامیک از گردوها بهتر هستند.

`

دیدگاه شما