چگونگی باید گردوی ایرانی از خارجی را تشخیص دهیم؟

چگونگی باید گردوی ایرانی از خارجی را تشخیص دهیم؟

اگر شما قصد خرید گردو با پوست یا مغز شده را داشته باشید ترجیح می‌دهید گردوی ایرانی بخرید یا خارجی؟
قطعا گردوهای ایرانی در مقایسه با گردوهای خارجی طعم و مزه بهتری دارند، اما در زمان خرید گردو چگونه می‌توانیم ایرانی یا خارجی بودنش را مشخص کنیم؟ آیا راهی برای حل این مشکل وجود دارد؟
در این مقاله می‌توانید با راه‌های تشخیص گردوی ایرانی از خارجی آشنا شوید.  

هر آنچه که باید درباره گردوی ایرانی و خارجی بدانید

گردوی ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است و توانسته به شهرت جهانی برسد، در کشور ما درخت گردو در تمام نقاط کاشته می‌شود و با توجه به اقلیم آب و هوایی هر منطقه گردوها دارای اندازه، سایز و البته کیفیت متفاوتی هستند. گردوهای ایرانی هم بر اساس نوع منطقه انواع مختلفی دارند که از پرطرفدارترین آن‌ها می‌توان به گردو پوست کاغذی، گردو تویسرکان، گردوی سوزنی، گردو خوشه‌ای و گردو دماوند اشاره کرد. هر یک از این گردوها دارای کیفیت و قیمت متفاوتی هستند. 

درباره گردوهای خارجی این نکته را بیاد بدانید که؛ با روش‌های ارگانیک رشد نکرده‌اند بلکه با تغییر در ژنتیک آن‌ها توانسته‌اند گردوهایی یک شکلی تولید کنند. این گردو ظاهر و فرم بسیار خوبی دارد اما طعم و مزه آن با گردوی ایرانی قابل مقایسه نیست. گردوی چینی، گردو آمریکایی، گردو فرانسوی و گردو شیلی از رایج‌ترین گردوهای خارجی در بازار خشکبار کشور هستند. 

چطور باید گردوی ایرانی و خارجی را تشخیص دهیم؟

نحوه تشخیص و شناخت گردوی ایرانی از خارجی شامل دو بخش گردوهای مغز شده و گردوهای با پوست است. 

نحوه تشخیص گردو از طریق پوست

گردوهای ایرانی اگر با دست پوست کنده شده باشند از لحاظ ظاهری کاملا قابل تشخیص هستند و رنگ خاکی روشنی دارند، اما اگر گردو با دستگاه پوست کنده شود تشخیص ایرانی یا خارجی بودنش از روی رنگ پوست گردو کمی سخت و دشوار خواهد بود.
همه‌ی گردوهای خارجی با دستگاه پوست‌گیری می‌شوند و رنگ نارنجی کم رنگی دارند.
گردوهای ایرانی معمولا از درختان متفاوتی هستند و به دلیل مراقبت از درختان به روش سنتی گردوها اندازه یکسانی نخواهند داشتن. در میان گردوهای ایرانی شما می‌توانید گردوهای سوزنی، دایره‌ای، بیضی، تخم‌مرغی، گردوهای درشت و پوست کاغذی را ببینید. اما گردوهای خارجی عمدتا یک اندازه و یک شکل هستند و در میان آن‌ها فقط گردوهای چینی نژادهای مختلفی دارند که تشخیص آن را سخت می‌کند. گردوی چینی 52 درصد در بازار با عنوان گردو بلغاری شناخته می‌شود و از لحاظ نژادی شباهت بسیاری به گردوهای ایرانی دارد، این گردوها هم از چند درخت چیده می‌شوند و همه آن‌ها یک اندازه نخواهند شود.
گردوهای چینی از نظر نوع پوستی که دارند بسیار متفاوت هستند به عنوان مثال یک گردوی چینی 63 درصد پوست کاغذی و نازکی دارد و به راحتی با فشار دادن بین انگشتان شکسته می‌شود.
گردوی چینی یا بلغار 52 درصد یکی از گردوهایی است که تشخیص آن در بازار کمی سخت بوده و باید شناخت کاملی نسبت به گردوها داشته باشید تا بتوانید آن را تشخیص دهید. این نوع گردو در مقایسه با گردوهای ایرانی درصد خرابی بسیار کمتری دارد.

نحوه تشخیص مغز گردوی ایرانی و خارجی

تشخیص گردوهای مغز شده ایرانی و خارجی بسیار سخت است معمولا در بازار، گردوهای مغز شده ایرانی و خارجی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند به همین دلیل باید گردو را بشناسید تا بتوانید مغز گردو ایرانی و خارجی را از یکدیگر تفکیک کنید.
مغز گردوها با توجه به تازه بودنشان کیفیت متفاوتی دارند معمولا سال‌هایی که پرآبی باشد و درختان سیراب شوند مغز گردوی آن‌ها بسیار پر و یکدست خواهد بود.
گردوهای مغز شده خارجی را به دلیل شکل و ظاهر یکسانی که دارند به راحتی می‌توانید تشخیص دهید.
اما گردوی چینی 63 درصد از لحاظ شکل و فرمش ظاهر مشخصی دارد و بسیار خوش‌رنگ است در مقابل تشخیص گردوی چینی 52 درصد بسیار سخت است زیرا شباهت بسیاری به گردوی ایرانی دارد.

تشخیص گردوی ایرانی از خارجی چه اهمیتی دارد؟

معمولا کسانی که کیفیت محصول بیش از قیمت آن برایشان ارزش دارد به دنبال گردوی ایرانی هستند، گردوهای ایرانی زمانی که در پخت غذا استفاده می‌شوند عطر و طعم بسیار لذیذی به غذا می‌دهند و همین موضوع دلیلی بر انتخاب گردوی ایرانی است. گردوی خارجی ظاهر بسیار خوبی دارد و بیشتر برای تزیین غذاها و دسرهای مختلف، خشکبار و آجیل از آن استفاده می‌کنند، گردوی خارجی به اندازه گردوی ایرانی چرب نیست و اگر در غذا از آن استفاده کنید خواهید دید که طعم خاصی ندارد.
اهمیت شناخت گردوی ایرانی و خارجی اینجا مشخص می‌شود، در زمان خرید به راحتی می‌توانید این دو گردو را از یکدیگر تشخیص دهید.

قیمت گردو خارجی

نکات مهم در زمان خرید گردوی ایرانی و خارجی 

اگر به دنبال یک مغز گردوی مناسب و با کیفیت هستید باید در زمان خرید به چند نکته مهم توجه داشته باشید: 

  • یک مغز گردو با کیفیتی باید ظاهری روغنی داشته باشد. 
  • هرچه مغز گردو رنگ روشن‌تری داشته باشد قطعا کیفیت بالاتری خواهد داشت. 
  • گردوی ایرانی و خارجی تفاوت قیمت بسیاری دارند. 
  • در زمان خرید بهتر است گردوها را زیر و رو کنید تا از یک دست بودن آن‌ها مطمئن شوید. 
  • حتما به نوع گردو، رنگ پوست، اندازه گردو و غیره توجه داشته باشید.

گردوی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم که بتوانید گردوی ایرانی را از خارجی تشخیص دهید، گردوی ایرانی به دلیل روش نگهداری از درختان و نژادی که دارد بسیار روغنی‌تر و خوشمزه‌تر از گردوهای خارجی هستند. با وجود اینکه گردوی خارجی ظاهر بسیار زیباتر و خوش‌فرم‌تری دارد اما مزه و طعم آن به گردوی ایرانی نمی‌رسد. دستکاری ژنتیکی در این گردوها باعث شده تا خواص و کیفیت آن کاهش پیدا کند. 

گردوها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که هر یک با توجه به روش نگهداری که دارند، دارای خواص و ویژگی‌های متفاوتی هستند. در زمان خرید گردو نباید فقط به گفته‌های فروشنده اکتفا کنید بلکه باید خودتان هم بر اساس اطلاعاتی که از گردوهای ایرانی و خارجی دارید آن‌ها را بررسی کنید. در نهایت اگر کیفیت و طعم گردو بیش از قیمت خرید آن مهم است به شما پیشنهاد می‌کنیم که گردوی ایرانی بخرید.   

`

دیدگاه شما