گردو چه تاثیری روی یبوست دارد؟

گردو چه تاثیری روی یبوست دارد؟

یبوست یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است که افراد بسیاری در سراسر جهان درگیر آن هستند. در علم پزشکی راه و روش‌های درمانی بسیاری برای یبوست وجود دارد، اما آیا تا به حال به درمان خانگی این عارضه فکر کرده‌اید؟ درمان یبوست با مصرف گردو یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان است که می‌توانید به راحتی آن را امتحان کنید. خوشبختانه راه‌های زیادی برای درمان یبوست وجود دارد که مصرف گردو یکی از بهترین و کامل‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. 

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که گردو چه تاثیری در درمان یبوست دارد و از چه طریقی می‌تواند موجب بهبود این عارضه شود.

یبوست چیست و چه علائمی دارد؟

زمانی که مواد زائد از بدن دفع نشود و در روده باقی بماند، شکم سفت می‌شود و به سختی کار می‌کند. در علم پزشکی به این عارضه یبوست می‌گویند که بنابر دلایل مختلفی رخ می‌دهد و این دلایل در بدن هر فردی با توجه به سیستم بدنی که دارد متفاوت خواهد بود. از مهم‌ترین دلایل ابتلا به یبوست می‌توان به کم آبی، استفاده از داروهای مختلف، افزایش سن، بارداری، فعال نبود و کم تحرک بودن، اختلالات هورمونی و رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد.

برخی افراد به دنبال علائم و نشانه‌هایی هستند تا از وجود این عارضه مطلع شوند، بهتر است با علائم یبوست آشنا شوید تا در صورت ابتلا به این بیماری بتوانید برای درمان آن اقدام کنید:

  • مدفوع سفت 
  • نفخ شکم 
  • تحرک کم روده 
  • مدفوع با قطعات کوچک 

در صورتی که این علائم را بیش از دو روز داشته باشید باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

گردو چگونه می‌تواند یبوست را درمان کند؟ 

گردو یکی از قوی‌ترین ملین‌های طبیعی است که می‌توانید با مصرف آن یبوست خود را درمان کنید. یکی از شایع‌ترین دلایلی یبوست در افراد کمبود فیبر در برنامه غذایی است، طبق گفته‌های مرکز پزشکی دانشگاه مریلند هر فردی در طول روز به 25 تا 30 گرم فیبر نیاز دارد تا روده‌ها و دستگاه گوارش عملکرد سالم و طبیعی داشته باشند. حجیم شدن مدفوع، هضم و دفع آسان و منظم شدن آن از مزایای وجود فیبر کافی در برنامه غذایی است.

منابع فیبر رژیمی بسیاری چون کنجد، زیتون، لوبیا، آجیل، غلات کامل، انجیر و گردو وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید نیاز بدن خود را تامین کنید. در این میان گردو از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین منابع است که ناراحتی‌های ناشی از یبوست را کاهش می‌دهد.
برای درمان و التیام یبوست می‌توانید گردو را در طول روز مصرف کنید، اما یک راه موثرتر این است که گردو را در کنار سایر مغزیجات و میوه‌ها مصرف کنید تا قدرت تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

درباره فیبر موجود در گردو بیشتر بدانید!

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم؛از میان تمام مغزیجات و حبوباتی که می‌تواند موجب بهبود یبوست شود، گردو یکی از بهترین و سالم‌ترین منابع برای درمان یبوست است که با میزان تاثیرگذاری که روی بدن دارد این موضوع را اثبات می‌کند. گردو جزو اولین خوراکی‌های خشک و مفیدی است که سرشار از ویتامین‌های B، D، E بوده و بر عملکرد دستگاه گوارش و تحرک روده بزرگ و کوچک تاثیر بسیاری دارد. هر یک چهارم فنجان مغز گردو پوست کنده شامل ۱۶۴ کالری، ۱۶ گرم چربی، ۳.۸ گرم پروتئین، ۱.۷ گرم فیبر رژیمی است که نسبت به سایر آجیل‌ها بیشترین انرژی، چربی، فیبر و کالری را دارد. با این حال بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی هم نکنید.
مغز گردو گرچه کالری بسیار بالایی دارد اما سرشار از فیبر، ترکیبات گیاهی، مواد معدنی و چربی مفید است. پزشکان توصیه می‌کنند که برای درمان یبوست مردان زیر 50 سال حداقل روزانه 38 گرم فیبر و زنان هم حداقل روزانه 25 گرم فیبر مصرف کنند.

چه زمانی نباید از گردو برای درمان یبوست استفاده کرد؟

گردو با وجود خواص درمانی و خوراکی بسیار بالایی که دارد ممکن است برای برخی افراد مضر هم باشد. معمولا کسانی که به آجیل درختی حساسیت دارند یا مشکلات مزمن روده و معده دارند، با مصرف گردو دچار تنگی نفس می‌شوند و بهتر است از مصرف آن خودداری کنند.

معرفی سه معجون گردو برای درمان یبوست 

 گردو به تنهایی خواص درمانی زیادی دارد و می‌تواند موجب بهبود یبوست شود اما زمانی که با مواد غذایی مقوی ترکیب شود، تاثیر آن بیش از قبل خواهد شد. دو معجون قوی و تاثیرگذار گردو برای بهبود یبوست عبارتنداز:

  1. برای تهیه این معجون باید شیر، خامه، گردو، موز، کنجد و خرما را با یکدیگر ترکیب کنید. این معجون را دو بار در روز مصرف کنید و این کار را تا سه روز ادامه دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. 
  2.  انجیر و گردو را کمی خرد کنید و برای 24 ساعت اجازه دهید در آب بماند و خیس بخورد. بعد از یک روز می‌توانید آن‌ها را به عنوان میان وعده میل کنید یا روی سالاد بریزید. 
  3. گردو و انجیر را در تابه تفت دهید سپس کمی شکر و شیر به آن اضافه کنید تا روی گردو‌ها و انجیر را کامل بگیرد. بعد از آن به مدت 24 ساعت این ترکیب را در یخچال قرار دهید و صبح‌ها قبل از صبحانه آن را میل کنید.

گردو؛ بهترین درمان خانگی یبوست! 

یبوست از جمله بیماری‌های آزاردهنده‌ای است که تغییر سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی از رایج‌ترین دلایل ابتلا به آن هستند. امروزه بیشتر افراد علاوه بر روش‌های پزشکی به دنبال درمان‌های خانگی و سنتی هستند که مصرف گردو یکی از موثرترین آن‌ها است. گردو با خواص درمانی و خوراکی بالایی که موجب بهبود این عارضه می‌شود و به عنوان یک ملین طبیعی و قوی شناخته می‌شود.
در این مطلب سعی کردیم علاوه بر علائم یبوست، نحوه مصرف گردو و تهیه معجون‌های مختلفی از گردو را برای درمان این عارضه معرفی کنیم.

`

دیدگاه شما