از بین بردن بوی کهنگی گردو در فسنجان

از بین بردن بوی کهنگی گردو در فسنجان

خورشت فسنجان در بین غذاهای ایرانی محبوبیت زیادی دارد، عطر و طعم بی‌نظیر این خورشت و مواد مغذی که دارد باعث شده تا به عنوان یکی از غذاهای مجلسی و پرطرفدار شناخته شود. خورشت فسنجان دارای سه طعم ترش، ملس و شیرین است اما گاهی به دلیل استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت ممکن است بوی کهنگی و تلخی به خودش بگیرد.
یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه خورشت فسنجان گردو است که علاوه بر ارزش غذایی بسیار بالایی که دارد از طعم و مزه خوبی برخوردار است. در حال حاضر نه تنها در خورشت فسنجان بلکه در غذاها و دسرهای مختلفی از این ماده غذایی با ارزش استفاده می‌کنند.  

در ادامه این مطلب قصد داریم همه آنچه را که لازم است برای پخت بهترین خورشت فسنجان، از بین بردن بوی کهنگی گردو در فسنجان بدانید برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. قبل از هرگونه مطلبی قصد داریم اطلاعاتی درباره علت بوی کهنگی گردو در فسنجان با شما به اشتراک بگذاریم. این اطلاعات می‌تواند در پخت یک خورشت فسنجان خوشمزه و از بین بردن بوی کهنگی گردو شما را یاری کند. 

گردوی کهنه چیست؟

گردوی کهنه همانطور که از نامش پیداست گردویی است که برای برداشت سال گذشته بوده و بوی کهنگی گرفته است. اما منظور از سال چیست؟
سال گردو به معنای زمان برداشت آن است به عنوان مثال فصل برداشت گردوهای منطقه تویسرکان و مناطق سردسیر در فصل پاییز است و گردوهای مناطق گرمسیر چون کن و شهریار در مرداد ماه و شهریور است. از زمانی که گردو برداشت می‌شود سال آن محاسبه خواهد شد. اگر گردوی کهنه با پوست دارید باید آن را بشکنید و مغز گردو را جدا کرده و در جای خنک استفاده کنید زیرا به مرور زمان طعم و مزه گردو به سمت تلخی می‌رود و زمانی که در پخت غذا و دسرها از آن استفاده کنید و با مواد اولیه دیگر آن را ترکیب کنید مزه تلخ و تندی را در غذا حس خواهید کرد.
گردو هرچه بیشتر بماند چرب‌تر می‌شود و می‌توان از آن برای تهیه زیتون پروده و روغن استفاده کرد، بهتر است به جز این موارد از مصرف گردوی کهنه و مانده خودداری کنید.

دلایل بوی کهنگی گردو در فسنجان 

گردو بنابر دلایل مختلفی بوی کهنگی می‌دهد، حال اگر از آن در پخت غذا استفاده کنید عطر و طعم غذا را از بین می‌برد و موجب تلخی غذا می‌شود. مهم‌ترین دلایل بوی کهنگی گردو در فسنجان عبارتنداز:

  • استفاده از گردوهایی که بیش از یک سال مانده هستند. 
  • جدا کردن گردو از مغز سخت و قهوه‌ای رنگش و نگهداری از آن در محیط‌های گرم 
  • استفاده از مغز گردوهای سیاه رنگ در تهیه خورشت 

برای از بین بردن بوی کهنگی گردو در فسنجان چه کنیم؟

اگر بنا بر دلایلی خورشت فسنجان مزه تلخ و کهنگی گردو را گرفته، بهتر است از روش‌های زیر برای از بین بردن بوی آن اقدام کنید: 

  • استفاده از آبلیموی تازه 
  • اضافه کردن چند تکه سیب، کدو یا هویج
  • چند قاشق زعفران دم کرده و دو حبه قند 
  • یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین

چطور از مغز گردو نگهداری کنیم تا سالم بمانند؟

زمانی که گردو از درخت چیده می‌شود یک پوست سبز دارد که در صورت تماس با دست رنگ پوست دست را سیاه می‌کند، بهتر است بعد از برداشت گردو به سرعت آن را جدا کنید تا به پوسته قهوه‌ای رنگ آن برسید زیرا گردو برای اینکه کیفیت بیشتری داشته باشد باید با پوست قهوه‌ای رنگش نگهداری شود.
بعد از جدا کردن پوست سبز گردو باید آن‌ها را 3 الی 4 روز در معرض تماس با آفتاب مستقیم و هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند و به راحتی بتوان از آن‌ها در طولانی مدت استفاده کرد. 

بعد از خشک شدن گردوها در هوای آزاد آن‌ها را جمع می‌کنند و داخل پلاستیک فریزر قرار می‌دهند و برای ماندگاری بیشتر در داخل یخچال از آن نگهداری می‌کنند.
گردو حاوی مقدار زیادی چربی است و این چربی‌ها در صورت اکسید شدن و حرارت دیدن دچار تغییر طعم، تغییر مزه گردو و ظاهر آن می‌شوند. به همین دلیل در زمان خرید گردو توجه داشته باشید که گردوهای سیاه و سبک بیش از یک سال مانده‌اند و بوی کهنگی می‌دهند. 

بهترین روش برای نگهداری از مغز گردو بو دادن گردو و نگهداری از آن در فریزر است.

نحوه بو دادن گردو 

یکی از راه‌هایی که علاوه بر خوشمزه شدن طعم آجیل از کهنه شدن گردو جلوگیری می‌کند، بو دادن آجیل است. اگر می‌خواهید گردو را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کنید بهتر است از گردو بو داده استفاده کنید، ابتدا گردوها را با کره ذوب شده و کمی نمک ترکیب کنید سپس با انتخاب یکی از روش‌های زیر گردوها را بو دهید:

بو دادن گردو در تابه

تابه‌ای نچسب را روی حرارت بگذارید تا داغ شود، سپس حرارت را کم کنید و گردو‌ها را به آن اضافه کنید. در مرحله بعد مقداری روغن را در کف تابه اسپری کنید تا گردوها خشک شوند و به تابه نچسبند، زمانی که گردوها روی شعله هستند باید آن‌ها را مدام هم بزنید تا نسوزند و زمانی که رنگشان تغییر کرد و بوی آن‌ها را حس کردید باید شعله را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شوند. 

بو دادن گردو در فر

ابتدا فر را با دمای 300 تا 325 درجه گرم کنید، سپس گردوها را کف سینی پخش کنید و مراقب باشید روی همدیگر قرار نگیرند. سینی را برای 8 دقیقه داخل فر قرار دهید سپس یکبار گردوها را زیر و رو کنید و اجازه دهید 8 دقیقه دیگر گردوها داخل فر باشند. 

نگهداری مغز گردو در فریزر

مغز گردو را می‌توان برای چند ماه در فریزر نگهداری کرد، دمای فریزر از تجزیه شدن مواد مغذی گردو و تغییر طعم و ظاهر آن جلوگیری می‌کنند. اگر می‌خواهید گردو عطر و طعم خود را بیشتر حفظ کند بهتر است آن را با پوست سخت و قهوه‌ای رنگش درون فریزر قرار دهید. 

رفع بوی کهنگی گردو برای خورشت خوشمزه‌تر

رفع بوی کهنگی گردو در خورشت فسنجان یکی از نکاتی است که شاید بارها و بارها به آن فکر کرده‌اید و به دنبال راه‌حلی مطمئن برای رفع این مشکل هستید. آیا تا به حال این اتفاق افتاده که گردویی خریداری کنید و بعد از گذشت مدتی بوی کهنگی بگیرد؟
در این بلاگ مطالبی در رابطه با رفع بوی کهنگی گردو در خورشت فسنجان در اختیارتان قرار دادیم. با مطالعه آن قطعا راه‌حلی مناسب برای رفع این مشکل پیدا خواهید کرد. 

`

دیدگاه شما

نظرات سایر کاربران

  • شبنم صاحب جمعی 27 مهر 1402

    ممنون از راهنمائیهاتون عالی هستید